Kodeks motocyklisty - wszystko, co musisz wiedzieć, zanim wsiądziesz na motocykl

Aktualizacja:
Kodeks motocyklisty

Motocyklistów dotyczą wszystkie przepisy ruchu drogowego. Jazda motorem to znacznie więcej trudnych sytuacji na drodze, których nie doświadczają kierowcy samochodów. Na co uważać? Jak się zachować?

Czy muszę mieć prawo jazdy na motocykl?

Wszystko zależy od pojemności silnika. Jeżdżąc jednośladem o pojemności powyżej 125cm³ musisz mieć prawo jazdy kategorii A2. Jeśli masz powyżej 18 lat i prawo jazdy dłużej niż trzy lata – możesz jeździć motocyklami i skuterami o pojemności poniżej 125cm³.

Czy mogę wyprzedzać samochody w korku?

Tak, przepisy nie zabraniają tego w ramach jednego pasa ruchu, jeśli przejeżdżasz przez linię ciągłą – musisz wyrzucić kierunkowskaz. Nie możesz najeżdżać na linię ciągłą. Pamiętaj, że lawirowanie motocyklem między samochodami jest ryzykowne, bo często kierowcy nie zwracają uwagi na jednoślady. Jadąc między samochodami zachowaj szczególną ostrożność, sygnalizuj manewry, nie przepychaj się. Kontroluj prędkość i uważaj, żeby nie uszkodzić lakieru czy lusterek innych pojazdów. Wtedy będzie to Twoja wina.

Czy mogę wyprzedzać przy linii ciągłej?

Tak, ponieważ możesz się poruszać w ramach jednego pasa ruchu. Nie możesz najeżdżać ani przekraczać linii ciągłej ani, tym bardziej, podwójnej ciągłej. Zachowując bezpieczną odległość od wyprzedzanego pojazdu możesz jechać przy linii ciągłej.

Zobacz także: Wyprzedzanie prawym pasem

Czy mogę jechać po powierzchni wyłączonej z ruchu?

Powierzchnia wyłączona to te gęsto namalowane linie na drodze, ograniczające pas ruchu, często przy rozejściu się dróg. Określa je znak poziomy P-21 i oznacza fragment drogi, na której jazda i zatrzymywanie się, nawet awaryjne, są zabronione. Nie możesz tędy wyprzedzać, ani dojeżdżać do skrzyżowania.

Czy mogę wymijać stojące w korku samochody?

Tak, przepisy nie zabraniają lawirowania między pojazdami stojącymi w korku. Wielu użytkowników jednośladów właśnie po to rezygnuje z samochodów, żeby w mieście sprawnie omijać zator. Pamiętaj, że jadąc w ten sposób musisz zachować bezpieczny odstęp od mijanych pojazdów, nie możesz najeżdżać na linie ciągłe, a jeśli zmieniasz pas – musisz to sygnalizować.

Czy mogę jeździć na jednym kole?

Absolutnie nie rób tego na drogach publicznych! Ten widowiskowy numer zarezerwowany jest dla pokazów cyrkowych i zamkniętych, zabezpieczonych imprez. Jest skrajnie niebezpieczny dla Ciebie i otoczenia. Nie masz pewności, że przewracając się nie wpadniesz pod koła innego pojazdu. Takie zachowanie może zostać zakwalifikowane przez policję jako nieprawidłowe korzystanie z pojazdu lub jako stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym.

Czy mogę jechać szybko?

Możesz, ale zgodnie z przepisami. Nie możesz jednak przekraczać dozwolonej prędkości.

Dozwolone prędkości w Polsce to:

  • na autostradzie – 140 km/h,
  • na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
  • na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h,
  • na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu – 100 km/h,
  • na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej – 90 km/h,
  • w terenie zabudowanym – 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej,
  • w terenie zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00 – 60 km/h.

Jadąc motocyklem lub skuterem musisz mieć świadomość, że jesteś mniej widoczny i zachować szczególną ostrożność, jeśli jedziesz szybko po drodze, gdzie do ruchu włączają się inne pojazdy. Nie będzie Twoją winą, jeśli ktoś wymusi na Tobie pierwszeństwo przejazdu. Ale to ma małe znaczenie, gdy uderzysz z pełną prędkością w nieprawidłowo włączający się do ruchu pojazd. Masz małe szanse wyjść z tego cało.

Czy mogę jechać na światach drogowych, tzw. długich?

Tak, w nocy, jeśli to nie przeszkadza innym kierowcom. Nie możesz w mieście w ciągu dnia. Światła drogowe są silniejsze od świateł mijania i ustawione pod kątem, który sprawia, że potrafią oślepiać nawet w dzień. Sprawia to, że nie jesteś bezpieczniejszy, ani lepiej widoczny. Świateł drogowych można używać od zmierzchu do świtu na nieoświetlonych drogach, o ile nie oślepia się nadjeżdżających z przeciwka kierowców lub kolumn pieszych.

Czy mogę jechać lewym pasem?

Tak, o ile poruszasz się szybko lub wyprzedzasz inne pojazdy. Zgodnie z prawem drogowym powinieneś poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jazda lewym pasem ruchu, jeśli prawy jest wolny, to wykroczenie. Trzeba jednak pamiętać, że czasem prawy pas jest dziurawy, co dla motocyklisty jest szczególnie niebezpieczne. Są na nim też koleiny, kałuże i studzienki. Jadąc jednośladem, staraj się ich unikać. W takiej sytuacji możesz jechać lewym pasem.

Czy mogę jechać środkiem pasa?

Możesz, bo zgodnie z prawem drogowym powinieneś poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Możesz jechać środkiem pasa, jeśli jazda bliżej krawędzi pasa ruchu zagraża Twojemu bezpieczeństwu.

Czy mogę jechać wprost pasem do skrętu?

Nie, bo taki manewr to wykroczenie w ruchu drogowym, niebezpieczne dla Ciebie. Kierowcy prawidłowo poruszających się aut nie spodziewają się pojazdu po prawej. Poprawne jest wjechanie na taki pas w celu wyprzedzania, pod warunkiem, że uda Ci się włączyć na sąsiedni pas, zanim linia ciągła rozdzieli pasy.

Czy mogę używać głośnego wydechu?

Zgodnie z przepisami silnik motocykla może emitować do 94 dB dla pojemności do 125 cm³, lub do 96 dB dla jednostki większej. Zdaniem niektórych motocyklistów głośny wydech zwiększa ich bezpieczeństwo. Nie ma na to jednoznacznych badań. Jeśli motocykl jest głośniejszy niż określono w przepisach, nie może być używany na drodze publicznej.

Czy mogę jeździć bez kasku?

Nie, to kwestia bezpieczeństwa! Zgodnie z przepisami nawet poza miastem, na bocznych drogach musisz mieć kask. Dotyczy to również krótkich tras i nie ma tu znaczenia prędkość, z jaką się poruszasz. Ten przepis obowiązuje również pasażerów. Nie wolno Ci wozić nikogo bez kasku. Ani przewozić więcej osób niż jedną.

Czy muszę mieć specjalne ubranie ochronne?

Nie musisz. Jeżdżąc motocyklem lub skuterem musisz obowiązkowo wyposażyć się w kaskUbrania ochronne, często bardzo drogie „zbroje”, nie są obowiązkowe. Jeżdżąc jednośladem zastanów się, czy takie ubranie nie zwiększy w istotny sposób Twojego bezpieczeństwa. Stanowczo odradzamy jeżdżenie w tiszertach i krótkich spodenkach. Upadek i „szlif” może mieć bardzo przykre konsekwencje, nawet przy niewielkich prędkościach i nie ma tu znaczenia pojemność ani moc silnika.

Pamiętaj, że na motor obowiązuje Cię ubezpieczenie OC. Warto mieć też dobre AC i assistance, ponieważ jeżdżąc między autami, możesz łatwiej narazić kogoś na straty. Zabezpiecz się przed tym.

Ubezpieczenie motocykla

Podsumowanie

  • Jazda w kasku na motocyklu i skuterze jest obowiązkiem
  • Jadąc motocyklem lub skuterem musisz mieć świadomość, że jesteś mniej widoczny i zachować szczególną ostrożność
  • Jazda lewym pasem ruchu, jeśli prawy jest wolny, to wykroczenie


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
1 Komentarz
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej