Rok 2019 w Formule 1 to rok „powrotu utraconego mistrza”. Robert Kubica, po ponad 8 latach przerwy, powrócił do ścigania się w F1. Przez ten czas „królowa sportów motorowych” doświadczyła diametralnej zmiany. Nieustannie rozwijająca się technologia, zmodyfikowane przepisy, nowe tory czy inni rywale – z tym wszystkim musiał zmierzyć się Kubica w swoim 77. wyścigu w karierze.
Robert Kubica wrócił do ścigania się w Formule 1 jako kierowca Williamsa. Jego powrót bez wątpienia jest ogromnym sukcesem, ale też poważnym sprawdzianem dla niego samego. Po tragicznym wypadku w 2011 roku mówiono, że Kubica już nigdy nie zasiądzie w bolidzie. Po ośmiu latach wrócił on jednak do gry. Jednak taka przerwa w bardzo dynamicznie rozwijającej się dyscyplinie sprawiła, że Kubica wrócił tak naprawdę w zupełnie inne realia, którym musi stawić czoła. Jak zmieniła się Formuła 1 po wypadku Roberta Kubicy? Jakie nowe wyzwania stanęły przed Polakiem? Przyjrzyjmy się zmianom, jakie zaszły w Grand Prix od 2010 roku! Warto o nich wspomnieć choćby z jeszcze jednego powodu – jest coś, co łączy Punkta z F1… Co takiego? Nie macie pomysłu? Spójrzcie na nasze logo.
Wyzwanie nr 1: dłuższy sezon, nowe tory
Na początek, bez zagłębiania się w kwestie technologiczne – oczywistą zmianą jest wydłużenie sezonu Formuły 1, a także nowe obiekty, na których odbędą się wyścigi. W 2010 roku, sezon zakończył 19. z kolei wyścig, który rozegrany był 14 listopada w Abu Zabi. W 2019 roku wyścigów będzie już 21, a sezon zakończy się dopiero 1 grudnia. Kubica będzie musiał stawić czoła także nowym 5 torom: w Baku, Red Bull Ring, Sochi, Meksyku i USA. W swojej dotychczasowej karierze odbył on wyścigi na 20 torach.
Zmiany zaszły także w długości trwania wyścigów. Według nowych przepisów nie mogą one trwać dłużej niż 2 godziny, a jeśli dojdzie do ich przerwania – od rozpoczęcia do zakończenia wyścigu nie może upłynąć więcej niż 4 godziny. To jednak nie wszystko! W ostatnich latach zmianie uległa także długość poszczególnych segmentów kwalifikacji – i tak z 20 minut pierwszej sesji (Q1) zrobiło się 18, a z 10 minut ostatniej sesji (Q3) – teraz dostępnych jest 12.
Wyzwanie nr 2: konstrukcja bolidu
Czas najwyższy przyjrzeć się samym bolidom. W porównaniu do tego, z jakim w 2010 roku miał do czynienia Robert Kubica, zaszły diametralne zmiany. Teraz, na torze ma prawo poczuć się jak debiutant. W sezonie 2010 Robert Kubica rywalizował bolidem Renault R30. Aktualnie będzie ścigał się modelem Williamsa FW42. Wcześniejsze auta były węższe, lżejsze i znacznie zwrotniejsze, napędzane zupełnie innymi silnikami. Zmieniła się także szerokość opon oraz sam dostawca.
Jeszcze 8 lat temu, kierowcy F1 mieli do dyspozycji siedem biegów podczas jazdy do przodu i jeden bieg wsteczny. Teraz biegów do przodu jest… 8. Wszystkie te zmiany doprowadziły do konieczności przeprojektowania podwozi. Aktualne samochody Formuły 1 są znacznie dłuższe i szersze, co widać gołym okiem. Z zasady ma to pomóc w utrzymaniu prędkości na zakrętach, ale z pewnością masa aut daje się odczuć prowadzącym. Te są znacznie mniej zwrotne.
Czytaj także: Formuła 1 dla kobiet: Seria W i szansa na wielki powrót Natalii Kowalskiej
Wyzwanie nr 3: silnik
Ostatnie wyścigi Polaka w Formule 1 przypadały na erę silników wolnossących, pozbawionych turbiny czy wsparcia hybrydowego. Wszystko to zostało jednak zmienione – silniki wolnossące V8 o pojemności 2,4 litra zastąpiono turbodoładowanymi V6 o pojemności 1,6 litra. Te wspierane są układem hybrydowym, który składa się z dwóch silników elektrycznych. To jednak nie koniec zmian, jakie zaszły w samych bolidach!
Czytaj także: Ogranicznik prędkości: jak działa ISA? Obowiązkowe wyposażenie nowych aut
Wyzwanie nr 4: opony
Wspomnieliśmy już o tym, że zmiany dotknęły nawet opon. Aktualnie bolidy wyposażone są w opony firmy Pirelli, natomiast gdy Polak ścigał się w Formule 1 dostawcą ogumienia była firma Bridgestone. Zmiana dostawcy to jednak najmniejsza zmiana. To, co z pewnością odczują kierowcy to większa szerokość, zarówno przedniej jak i tylnej osi, a także sam sposób zużywania się ogumienia.
Czytaj także: Obowiązkowe wyposażenie samochodu od 2022 roku – co się zmieni?
Wyzwanie nr 5: zmiany w aerodynamice
Zmian na tej płaszczyźnie, na przestrzeni ostatnich lat było bardzo dużo. Największe miały miejsce w 2014 i 2017 roku. W tym pierwszym przypadku doszło do znaczących zmian w układzie sił. Ciąg dalszy udoskonaleń ma miejsce w 2019 roku, czego skutkiem ma być poprawienie możliwości wyprzedzania. Uproszczone zostało przednie skrzydło poprzez likwidację górnych elementów, ale jednocześnie zostało ono nieco poszerzone. Zostały wprowadzone także większe obostrzenia dotyczące elementów aerodynamicznych przed wlotami do chłodnic. Ostatnia zmiana w zakresie aerodynamiki dotyczy tylnych skrzydeł – te zostały poszerzone, pogłębione oraz podwyższone.
W 2011 roku do F1 wprowadzono także system DRS , który ma ułatwiać wyprzedzanie poprzez chwilowe zmniejszenie oporów tylnego skrzydła. Może być on jednak aktywowany w wyznaczonej strefie toru, po trzech okrążeniach od rozpoczęcia wyścigu. W momencie, kiedy na torze pojawi się jednak samochód bezpieczeństwa, system DRS zostaje wyłączony. A czym jest wspomniany samochód bezpieczeństwa? Jego zadaniem jest ograniczenie prędkości pojazdów biorących udział w wyścigach. Wyjeżdża on na tor w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, wypadków czy nagłych załamań pogody.
Czytaj także: 10 ciekawostek ze świata motoryzacji, o których nie masz pojęcia!
Wyzwanie nr 6: nowe systemy bezpieczeństwa
Minione lata przyniosły też pewne zmiany w zasadach bezpieczeństwa. W ubiegłym sezonie wprowadzony został system Halo, czemu towarzyszyło wiele kontrowersji. Pomimo licznych sprzeciwów zespołów, FIA podjęła decyzję o wdrożeniu systemu ochrony kokpitów. A czym tak naprawdę jest system Halo? To charakterystyczny tytanowy pałąk, który zamontowany jest w przedniej części kokpitu. Jego zadaniem jest ochrona głowy kierowcy np. przed uderzeniem kołem, które odpadło od innego bolidu.
Z kolei w 2019 roku został wprowadzony nowy standard kasków. Czym różnią się od wcześniejszych? Przede wszystkim mniejszymi o 10 milimetrów wizjerami, co w razie uderzenia ma zmniejszyć zagrożenia uderzenia odłamkami. Powiększone zostały natomiast boczne strefy energochłonne. Całość jest wykonana z materiałów odpornych na zgniatanie i przebicie. Dodatkowo, zagłówek został podwyższony o 2 centymetry. To jednak nie koniec zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa kierowców F1. Co jeszcze się zmieniło? Od 2019 roku nowością są rękawice biometryczne, które monitorują funkcje życiowe zawodników. Takie informacje mają pomóc personelowi medycznemu w szybszej reakcji i przyczynić się do uratowania życia czy zdrowia kierowcy. Lekarz otrzyma dane z czujnika wbudowanego w rękawice, zanim jeszcze dotrze na miejsce wypadku. To z kolei pozwoli mu się przygotować do podjęcia szybszej akcji ratowniczej.
Czytaj także: Zmiany w egzaminach na prawo jazdy
Podsumowanie
- Robert Kubica, po ponad 8 latach przerwy, powrócił do ścigania się w F1. Stawić czoła musi jednak nowej technologii, zmodyfikowanym przepisom, nowym torom czy innym rywalom.
- Sezon Formuły 1 został wydłużony do 21 wyścigów, a także poszerzony został o nowe obiekty.
- W samym bolidzie zaszły diametralne zmiany. Wcześniejsze auta były węższe, lżejsze i znacznie zwrotniejsze, napędzane zupełnie innymi silnikami.
- Zmiany w aerodynamice, jakie zostały wprowadzone w 2019 roku, mają na celu poprawę możliwości wyprzedzania.
- Minione lata przyniosły też duże zmiany w zasadach bezpieczeństwa. W sezonie 2018 wprowadzony został system Halo, czyli systemem ochrony kokpitu.
- W 2019 roku został wprowadzony nowy standard kasków, które mają zmniejszoną o 10 milimetrów powierzchnię wizjera. Zawodnicy zostali także wyposażeni w rękawice biometryczne, monitorujące funkcje życiowe kierowcy.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.
Ubezpieczenie stomatologiczne to temat, który zyskuje na znaczeniu w obliczu rosnących kosztów leczenia zębów oraz długich kolejek do dentystów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Coraz więcej osób zastanawia się nad wykupieniem prywatnej polisy stomatologicznej. W artykule tym omówimy, na czym polega ubezpieczenie stomatologiczne, jakie korzyści niesie, a także jakie są potencjalne ograniczenia.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.