Wszystkie znaki na niebie i ziemi pokazują, że niedługo powinniśmy pożegnać się z zimą i przygotować na nadejście wiosny. Jednak pierwsze dni z temperaturą sięgającą kilku, a nawet kilkunastu stopni powyżej zera, nie powinny sprawiać, że od razu sięgniemy po telefon by umówić się z wulkanizatorem na wymianę opon na letnie. Pogoda w marcu może nas nieprzyjemnie zaskoczyć niskimi temperaturami a nawet opadami śniegu.
Dlatego też warto przypomnieć sobie jak wyjść z poślizgu (mimo, że wszystkim kierującym życzymy żeby nigdy nie musieli tej wiedzy stosować w praktyce).
Jak uniknąć poślizgu? Jak wyjść z poślizgu?
Zanim napiszemy jak wyjść z poślizgu, kilka słów o tym jak tej sytuacji uniknąć. Przede wszystkim powinieneś zachowywać ostrożność. Jadąc po śniegu czy po błocie pośniegowym powinieneś pamiętać o tym żeby nie wykonywać manewrów zbyt gwałtownie, a przede wszystkim jechać wolniej niż po suchej nawierzchni oraz – a może przede wszystkim – przewidywać to, co może wydarzyć się na drodze.
Powinieneś też mieć świadomość tego, że na to, jak twoje auto będzie zachowywać się na drodze ma wpływ stan opon, na jakich się porusza. Ryzyko poślizgu będzie większe jeśli jeździsz na oponach ze zużytym bieżnikiem (nie powinieneś brać sobie zbytnio do serca tego, że jego minimalna głębokość dopuszczalna przepisami to 1,6 mm), zbyt mało napompowanych czy uszkodzonych.
Co powinieneś zrobić jeżeli twój samochód już wpadnie w poślizg? Podpowiadamy.
Możesz spotkać się z dwoma rodzajami poślizgu: podsterownym i nadsterownym. W każdym z tych przypadków sposób bezpiecznego wyprowadzenia auta z poślizgu jest nieco inny.
Jak wyjść z poślizgu podsterownego?
O poślizgu podsterownym mówimy wtedy, kiedy przyczepność tracą przednie koła a do poślizgu dochodzi w czasie ich skrętu.
Żeby wyprowadzić samochód z poślizgu podsterownego powinieneś zdjąć nogę z pedału gazu. Spowoduje to zmniejszenie prędkości i dociążenie przednich kół. Nie należy też pogłębiać skrętu kół. Skręcając je, jeszcze bardziej zmniejszysz sterowność. Redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i pozwolić na skorygowanie toru jazdy. Jeżeli jeździsz samochodem wyposażonym w ABS, to możesz też delikatnie hamować – system nie pozwoli na zablokowanie kół i da możliwość skutecznego kierowania pojazdem.
Jak wyjść z poślizgu nadsterownego?
Z poślizgiem nadsterownym mamy do czynienia kiedy przyczepność tracą tylne koła.
W przypadku poślizgu tylnych kół (jest on trudniejszy do skorygowania) trzeba wykonać kontrę kierownicą (czyli skręcić kierownicą w stronę, w którą zarzuciło tył samochodu – np. jeżeli podczas zakrętu w prawo twój samochód wpadł w poślizg i zarzuciło go w lewą stronę, powinieneś kręcić kierownicą w lewo do momentu odzyskania kontroli). Możesz też wcisnąć jednocześnie sprzęgło i hamulec, co spowoduje dociążenie wszystkich kół i pozwoli szybko odzyskać przyczepność. Trzeba jednak pamiętać, że wyćwiczenie takich reakcji wymaga treningu prowadzonego przez instruktorów techniki jazdy.
Pamiętaj, że ryzyko poślizgu możesz ograniczyć pamiętając o przestrzeganiu kilku zasad:
- jadąc „w trasie” zachowuj szczególną ostrożność w okolicach zbiorników wodnych, na mostach czy wiaduktach – w takich miejscach może się często pojawiać gołoledź. Na wszelki wypadek ogranicz prędkość w takich miejscach
- jeśli samochód, którym jeździsz nie jest wyposażony w ABS nie naciskaj do oporu na pedał hamulca – zablokujesz w ten sposób koła i utracisz kontrolę nad samochodem. Hamuj pulsacyjnie, naprzemiennie naciskając i zwalniając pedał hamulca. W aucie z ABS-em pedał hamulca możesz nacisnąć do oporu. System zadba o to żeby koła się nie zablokowały
- dojeżdżając np. do skrzyżowania, nie hamuj gwałtownie w ostatnim momencie. Wytracaj prędkość hamując silnikiem, a hamulec wciskaj dopiero w ostatniej fazie zatrzymywania auta. Dzięki temu – po pierwsze – ograniczysz ryzyko poślizgu kół, a po drugie – zmniejszysz zużycie paliwa
- bieg redukuj przed wejściem w zakręt. Nie rób tego na zakręcie – z zakrętu powinieneś wyjechać na tym samym, biegu na jakim w niego wjechałeś
- z kierownicą i biegami obchodź się delikatnie.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Poślizg to stresujące przeżycie nie tylko dla początkujących kierowców, ale także dla tych z wieloletnim doświadczeniem za kółkiem. Najlepszą formą radzenia sobie z tym problemem wydaje się być prewencja. Jednak nie zawsze jesteśmy w stanie uniknąć poślizgu. Jak sobie z nim radzić?
Zdarza się w naszym klimacie, że kierowca na śliskiej drodze wpadnie w niekontrolowany poślizg. Kiedy zamiast zakończyć na latarni lub tyle innego auta, wyjdzie z tego bez szwanku, jeszcze długo dochodzi do siebie. Tymczasem z kontrolowanego poślizgu miłośnicy ryzyka i adrenaliny uczynili styl życia i dyscyplinę sportową. Czym jest drift?
Hydroplaning - bardziej znany jako aquaplaning - to zjawisko, z którym miał do czynienia chyba każdy kierowca. O aquaplaningu mówimy wówczas, gdy opona traci przyczepność podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Jednym z głównych skutków tego zjawiska jest utrata panowania nad pojazdem. Jak tego uniknąć? Jak zapobiegać akwaplanacji i jak radzić sobie w momencie, kiedy aquaplaning już wystąpi?
Odpowiednie hamowanie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Hamowanie silnikiem to najlepszy sposób w normalnych warunkach, ale także podczas jazdy w górach. Dzięki jego wykorzystaniu możemy przedłużyć żywotność klocków hamulcowych oraz sprzęgła.
Współcześnie montowane w pojazdach moduły ESP ważą ok. 1 kg. Mimo niewielkich wymiarów i wagi system ESP ma istotne zadanie – jego celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa jazdy.
Samochód gotowy do jazdy waży średnio blisko 1,5 tony. Coraz częściej napędza go silnik o mocy przekraczającej 100 KM. Konstrukcje zawieszenia stają się coraz bardziej skomplikowane, a nad bezpieczeństwem czuwają systemy elektroniczne… ale i tak wszystko zależy od opon, które jako jedyna część całego samochodu stykają się z nawierzchnią. I to zaledwie na powierzchni dwóch kartek A4.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.