Logo punkta

4 marca 2020

Utrata zniżek OC: jak odzyskać zniżki u ubezpieczyciela?

Utrata zniżki OC po kolizji to jedna z bardziej nieprzyjemnych sytuacji dla właściciela samochodu. Wypracowane przez lata bezszkodowej jazdy rabaty, w mgnieniu oka obracają się w pył. Jak długo kierowca musi prowadzić pojazd bez jakichkolwiek szkód, aby wrócić do poprzedniego rabatowania w towarzystwie ubezpieczeniowym?

Utrata zniżek OC

Zazwyczaj zakłady ubezpieczeniowe honorują swoich najlepszych kierowców wysokimi upustami na roczną składkę polisy. Przeciętnie, w zależności od ubezpieczyciela, aby uzyskać maksymalny poziom zniżek za bezszkodową jazdę, potrzeba od trzech do sześciu lat. W tym czasie właściciel pojazdu nie może wypłacać odszkodowania z tytułu OC lub AC. Takie rabaty można również stracić nie tylko z powodu stłuczki czy kolizji, ale również jeśli przez dłuższy czas nie mamy samochodu, a co za tym idzie, nie wykupujemy obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego i lub innej dobrowolnej polisy dla swojego samochodu. W takich sytuacjach towarzystwo ubezpieczeniowe nie bierze pod uwagę nawet wieloletniej bezszkodowej historii właściciela pojazdu.

SPRAWDŹ: Jak naliczane są zniżki za bezszkodową jazdę?

Utrata zniżek OC po kolizji

Można przyjąć, że najczęściej zakłady ubezpieczeniowe naliczają 10% rabatu za każde 12 miesięcy jazdy bez spowodowania szkód przez kierowcę. Należy to mieć jednak na uwadze, że firmy ubezpieczeniowe pomniejszają wysokość przyznanego upustu właścicielom pojazdu, którzy uczestniczyli w wypadku również nie z własnej winy.

Część firm stosuje inną metodę naliczania. W momencie wystąpienia szkody i wypłacie rekompensaty po raz pierwszy, odliczają od 20 do 30% przyznanego upustu. Do takich firm należą: Generali, Proama, Allianz oraz AXA. W towarzystwie ubezpieczeniowym MTU utrata zniżek po pierwszej szkodzie naliczana jest indywidualnie. Jeżeli kierowca często uczestniczy w wypadkach drogowych i zgłasza szkody swojemu ubezpieczycielowi, musi się liczyć z wysokimi składkami na ubezpieczenie OC. Utrata zniżek po kolizji może skutkować w niektórych zakładach ubezpieczeniowych zaproponowaniem bardzo wysokiej sumy opłaty rocznej za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne. Takie działanie ma na celu zniechęcenie właścicieli pojazdów do zakupu polisy właśnie w tej firmie. Towarzystwo ubezpieczeniowe nie ma możliwości odmówienia sprzedaży OC, nawet kierowcy, który jeździ brawurowo i niebezpiecznie, a co za tym idzie, powoduje wiele kolizji i wypadków. Może jednak zaproponować wysoką kwotę ubezpieczenia, czyli nieopłacalną ofertę. 

W przypadku ubezpieczenia autocasco właściciel pojazdu ma, co do zasady, dużo mniejszy wpływ na to, czy jego pojazd zostanie uszkodzony. Jednakże i w tym wypadku każde zgłoszenie do ubezpieczyciela będzie skutkowało zwyżką w kolejnym roku polisowym. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny udziela informacji zakładam ubezpieczeniowym, i dzięki temu mają one bardzo precyzyjną wiedzę na temat wszystkich szkód, które powstały na naszym pojeździe, nawet gdy to nie one sprzedały nam polisę w ostatnich latach. 

Utrata zniżek po kolizji – jak odzyskać upust?

Oczywiście, najlepiej jest jeździć bezszkodowo, ale można też skrócić czas oczekiwania na odzyskanie dotychczasowych zniżek. Przede wszystkim zweryfikuj czy zakład ubezpieczeniowy, w którym obecnie masz polisę zdecyduje się na odebrania Ci upustu w wysokości 10, 20 lub 30%. Pozwoli Ci to podjąć decyzję, o ewentualnym poszukiwaniu nowego ubezpieczyciela. Możesz również wykupić tak zwaną ochronę zniżek. Jest to dodatkowa opcja przy ubezpieczeniach OC oraz AC. Pozwala ona na zachowanie rabatów w towarzystwie ubezpieczeniowym niezależnie od tego, czy powstała jakakolwiek szkoda na pojeździe.

Takie gwarancje zachowania zniżki działają wyłącznie w zakładach ubezpieczeniowe, w których zostały wykupione. Nie przenoszą się do innych firm. Oznacza to, że w kolejnym roku do spowodowaniu kolizji powinieneś pozostać u swojego ubezpieczyciela. Pocieszający jest fakt, że nie wszystkie firmy stosują zwyżki za powstałe szkody. Jeśli zdarzenie było drobne, a co za tym idzie wypłata niewielka, może się okazać, że nie jest to wydarzenie wpływające na wysokość opłat w kolejnym roku ubezpieczeniowym.

Zobacz także


ul. Aleje Jerozolimskie 142b
02-305 Warszawa
+48 22 490 9000
kontakt@punkta.pl
rodo@punkta.pl
© 2020 mfind IT sp. z o.o.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Marka Punkta należy do mfind IT sp. z o.o.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram