Ubezpieczyciel nie chce wypłacić Ci odszkodowania, bo nie przedstawiłeś faktur źródłowych? Warsztat nie chce Ci ich udostępnić, a cała sytuacja wydaje się patowa? Podpowiadamy, co zrobić.
Faktury źródłowe to te za zakup części użytych do naprawy samochodu. Zdarza się, że zanim dojdzie do wypłaty odszkodowania, ubezpieczyciel chce mieć w nie wgląd. To bezpodstawna praktyka, zwłaszcza, że nie masz do nich dostępu, a warsztat nie chce ci ich pokazać, bo nie ma takiego obowiązku, a wręcz – gdyby je udostępnił, działałby na swoją niekorzyść. Dlaczego?
Faktury źródłowe są objęte tajemnicą handlową
Faktury źródłowe są dokumentem potwierdzającym sprzedaż części zamiennych warsztatowi przez ich dostawcę. Dystrybutorem może być na przykład sklep motoryzacyjny. Kwota, którą warsztat zapłacił, to wyłącznie jego sprawa. Wysokość marży stosowanej przez warsztat albo źródło zaopatrzenia objęte są tajemnicą handlową.
Spotkałeś się kiedyś z tym, że serwis naprawczy mówi Ci, gdzie i za ile kupił daną część? A może zdradził Ci, jaki dostał upust od swojego dostawcy? Na miejscu przedsiębiorcy – właściciela warsztatu, też nie chciałbyś podawać takich informacji.
Ubezpieczyciel potrzebuje tylko faktury VAT
Przepisy kodeksu cywilnego i umowy z warsztatem, w której zlecasz mu naprawę uszkodzonego samochodu, nie nakładają na warsztat obowiązku udostępnienia faktur źródłowych. Warsztat musi wystawić jedynie fakturę VAT, która potwierdza wykonanie usługi. I to według prawa jedyny dokument, który ubezpieczyciel powinien zobaczyć.
Wymagając od Ciebie faktur źródłowych firma ubezpieczeniowa chce Ci udowodnić, że wartość części użytych do naprawy w rzeczywistości była niższa niż ta widoczna na fakturze VAT. Dla potwierdzenia swojego stanowiska ubezpieczyciele przedstawiają kosztorys naprawy sporządzony w specjalnym programie, który uśrednia ceny tych części.
No dobrze, ale Ty właśnie dostałeś takie pismo od ubezpieczyciela i masz powód do zdenerwowania? Niepotrzebnie. Odpisz, że załączasz wyłącznie fakturę VAT za wykonanie usługi przez warsztat i przypominasz, że nie masz obowiązku przedstawić faktur źródłowych. Dodaj też koniecznie, że zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 16 czerwca 2003 r. (sygn. akt III CZP 32/03) ubezpieczyciele nie mogą uśredniać cen za części użyte do naprawy. Muszą brać pod uwagę ceny stosowane w indywidualnej naprawie dokonywanej w wybranym przez Ciebie warsztacie.
W ogóle nie musisz naprawiać samochodu
Pamiętaj, że wypłata odszkodowania za szkodę z OC należy się nawet wtedy, gdy nie naprawisz samochodu. Odszkodowanie dotyczy faktu, że ktoś uszkodził Ci auto i nie zależy od tego, kiedy i jak zdecydujesz się je naprawić. Tu nikt nie ma prawa wpływać na Twoją decyzję.
Wysokość odszkodowania oblicza się na podstawie cen rynkowych obowiązujących w dniu szkody. Jeżeli zdarzy się, że kosztorys opiewa na niższą kwotę niż wartość naprawy, możesz zwrócić się z wnioskiem o sporządzenie wyceny naprawy samochodu do niezależnego rzeczoznawcy.
Listę rzeczoznawców znajdziesz na stronie PZMotu. Wycena jest płatna, a na jej podstawie ubezpieczyciel nie musi zmienić stanowiska w sprawie, jednak będzie dla Ciebie istotnym dokumentem na wypadek ewentualnego sporu sądowego.
Sprawdź także:
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Miałeś szkodę? Nie chcesz zajmować się całą procedurą likwidacji szkody i wolisz upoważnić warsztat do dokonania naprawy, a ubezpieczyciela do rozliczenia się z warsztatem? Sprawdź jak to zrobić.
Po wypadku lub kolizji, w której doszło do uszkodzenia auta, możesz wybrać gotówkową lub bezgotówkową likwidację szkody. Gotówkowa likwidacja to wypłata pieniędzy bezpośrednio właścicielowi samochodu. Gdy zdecydujemy się na formę bezgotówkową, auto jest naprawiane w warsztacie, który rozlicza się z towarzystwem ubezpieczeniowym. Warsztaty polecane przez ubezpieczycieli - dlaczego warto z nich korzystać?
Sednem greckich tragedii – które „przerabialiśmy” w liceach na języku polskim – jest postawienie przed bohaterem niemożliwego wyboru, w którym obie opcje są fatalne. Dziś towarzystwa ubezpieczeniowe w takiej roli stawiają właściciela samochodu, który uczestniczył w wypadku lub kolizji, każąc mu wybrać między kosztorysową a bezgotówkową likwidacją szkody. Jak to wpływa na bezpieczeństwo na drogach?
Pan Zbigniew 2 lipca 2014 roku miał stłuczkę. W jej wyniku zostały uszkodzone zderzak oraz reflektory w jego volvo V50 z 2009 roku (zdjęcie poniżej). Nasz czytelnik chciał załatwić sprawę jak najszybciej, więc zgodził się na naprawę bezgotówkową i warsztat wskazany przez jego ubezpieczyciela - PZU.
„Jak wysokie odszkodowanie od sprawcy wypadku mogę dostać po potrąceniu na przejściu dla pieszych?” – tego typu pytania zadają poszkodowani na rozmaitych forach internetowych. Problem polega na wycenie takiego uszczerbku. Twoje zdrowie to nie samochód, który wyceni za rzeczoznawca. Zobacz, jak dostać odszkodowanie z OC sprawcy kolizji.
W sytuacji wypadku drogowego, w którym jesteśmy ofiarami, oczywiste, że oczekujemy pełnego odszkodowania oraz sprawnej naprawy naszego pojazdu. Niestety, nie zawsze ubezpieczyciel, od którego oczekujemy wsparcia, chce w pełni pokryć koszty naprawy w warsztacie ASO. Często dochodzi do sytuacji odmowy naprawy z OC sprawcy w ASO, co jest niezrozumiałe i niesprawiedliwe. Jak w takiej sytuacji dochodzić swoich praw?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.