Badanie techniczne często mylone jest z przeglądem samochodu. Tymczasem to pierwsze jest obowiązkowe, przeprowadzane w stacjach diagnostycznych, a jego pozytywny wynik jest niezbędny do tego, aby pojazd został dopuszczony do ruchu. Z danych TDT wynika, że w 2018 roku około 2 proc. pojazdów nie przeszło badań technicznych. Mało? Niekoniecznie. Oznacza to, że na naszym podwórku jest około 450 tys. niesprawnych aut.
Zmiany dotyczące przeglądu samochodu zapowiadano już od dłuższego czasu. Zakładały one droższe, dłuższe, a przede wszystkim bardziej wnikliwe badanie techniczne oraz to, że kontrole na stacjach diagnostycznych nie będą już zapowiadane. Ponadto diagnosta, za każdą nieprawidłowość, na jaką przymknie oko, będzie mógł stracić prawo do wykonywania zawodu. Jednak dziś nie o samych zmianach mowa, a o tym, ile aut w Polsce badania technicznego nie przechodzi!
Przegląd samochodu a badanie techniczne: czym się różnią?
Wielu kierowców myli przegląd samochodu z badaniem technicznym. Warto jednak rozróżnić te dwa pojęcia, ponieważ w rzeczywistości oznaczają one zupełnie coś innego. Badanie techniczne jest badaniem obowiązkowym, które każdy pojazd musi przejść, aby został dopuszczony do ruchu po drogach publicznych. Jest ono przeprowadzane przez Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów.
Czytaj także: Jazda na zagranicznych tablicach a badanie techniczne pojazdu
|
Tymczasem przegląd okresowy jest kontrolą jedynie zalecaną przez producentów samochodów, która ma na celu weryfikację stanu auta, a także cykliczną wymianę części i płynów eksploatacyjnych pojazdu. Tę przeprowadzimy w serwisie samochodowym. Częstotliwość takiej kontroli jest ustalana indywidualnie w zależności od modelu i wersji silnikowej.
Czytaj także: Ile kosztuje przegląd samochodu? Wszystko, co musisz wiedzieć, zanim udasz się na badanie okresowe!
Badanie techniczne: Polska kontra kraje europejskie
Z europejskich statystyk wynika, że średnio 20 proc. samochodów nie przechodzi badań technicznych. Największy odsetek niesprawnych samochodów odnotowano w Finlandii – tam aż 25 proc. pojazdów nie przechodzi pomyślnie kontroli technicznej. W Belgii jest to średnio 24 proc., a w Niemczech 18 proc. A jak wygląda to w Polsce? Z danych Transportowego Dozoru Technicznego wynika, że w 2018 roku na naszym rodzimym podwórku 2 proc. pojazdów nie przeszło pomyślnie badania technicznego. Choć na pierwszy rzut oka, odsetek ten może napawać dumą, tak naprawdę nie ma się czym chwalić. Według niektórych tak mały odsetek niesprawnych pojazdów ma związek ze zbyt pobłażliwym podejściem do badania, przeprowadzaniem go na „odczepnego” i nie ma nic wspólnego z dokładną weryfikacją stanu auta. Jeśli jednak spojrzeć by na to z drugiej strony – 2 proc. to wcale nie tak mało.
Czytaj także: Badanie techniczne pojazdu. Jak brak ważnego przeglądu może wpłynąć na ubezpieczenie?
|
Kierowcy zaniedbują swoje auta: ponad połowa aut w złym stanie
Abstrahując już od wyników badania technicznego… Czy Polacy dbają o stan techniczny swoich aut? Czy oprócz corocznych obowiązkowych przeglądów, kontrolują stan swoich czterech kółek? Odpowiedzią na nie niech będą dane ProfiAuto, marki zajmującej się pośrednictwem w sprzedaży części samochodowych, która co roku przeprowadza akcje ProfiAuto PitStop polegającą na bezpłatnej kontroli stanu technicznego aut z całej Polski. Okazało się, że spośród 6500 zbadanych samochodów, ponad połowa kierowców porusza się autami w złym stanie technicznym. O najczęściej diagnozowanych usterkach pisaliśmy TUTAJ.
Ile kosztuje przegląd samochodu? Wszystko, co musisz wiedzieć, zanim udasz się na badanie okresowe!
Podsumowanie
- Z danych TDT wynika, że w 2018 roku około 2 proc. pojazdów nie przeszło badań technicznych. Oznacza to, że po polskich drogach poruszało się aż 450 tys. niesprawnych pojazdów.
- Największy odsetek niesprawnych samochodów odnotowano w Finlandii – tam aż 25 proc. pojazdów nie przechodzi pomyślnie kontroli technicznej. W Belgii jest to średnio 24 proc., a w Niemczech 18 proc.
- Według danych ProfiAuto Polacy nie dbają o stan techniczny swoich aut – ponad połowa kierowców porusza się samochodami w złym stanie.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Twój samochód jest jak żywy organizm. Zanim zostanie dopuszczony do ruchu, musi przejść gruntowne badania, dopóki mechanik nie poklepie go dobrotliwie po masce i nie wyśle w świat. Z upływem lat Twoje auto zacznie się starzeć, jego części nie będą już takie, jak kiedyś i nie ominą go regularne wizyty kontrolne. Okresowe badanie techniczne pojazdu ma przede wszystkim zagwarantować bezpieczeństwo na drodze.
Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz
Od 1 września 2022 roku nie tylko więcej punktów karnych będzie czekać na kierowców. Rząd tym razem zabiera się za sprawność samochodów na polskich drogach. Zmiany w badaniach technicznych pojazdów będą dotyczyć nie tylko kierowców, ale i diagnostów. Zobacz, ile zapłacisz za przegląd, jeżeli nie wykonasz go w terminie i co nas czeka podczas przeglądu okresowego.
Coroczne badanie techniczne jest jednym z obowiązków każdego właściciela samochodu. Systematyczne przeglądy w stacji diagnostycznej muszą być udokumentowane na wypadek kontroli drogowej. Co więc stanie się, jeśli z jakiegoś powodu nie dopilnujesz tego obowiązku? Mandat za brak przeglądu to tylko jedna z nich! Sprawdź, jakie poniesiesz konsekwencje jazdy bez badania technicznego.
Okresowe badania lekarskie są niezbędne w każdej profesji. Każda grupa zawodowa musi poddać się specyficznym badaniom. Dziś sprawdzimy, na czym polegają badania dla zawodowych kierowców!
Jazda w stanie nietrzeźwości to najprostsza droga do utraty prawa jazdy. Okazuje się jednak, że dokument uprawniający do prowadzenia pojazdu może zostać zatrzymany także w przypadku, gdy kierowca jest trzeźwy. Prawo jazdy może mu zostać odebrane nawet na 30 dni. Jak to możliwe?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.