AdBlue to 32,5-procentowy wodny roztwór mocznika o wysokiej czystości. Płyn stosowny jest jako reduktor w procesie oczyszczania spalin ze szkodliwych dla środowiska tlenków azotu (tlenki ulegają redukcji na azot oraz wodę). AdBlue to zarejestrowany znak towarowy oraz produkt stosowany obecnie w branży motoryzacyjnej dla pojazdów wyposażonych w silniki Diesla.
AdBlue to bezbarwny, nietoksyczny płyn stosowany w nowoczesnych silnikach diesla w celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Jest to wodny roztwór mocznika (32,5% mocznika i 67,5% wody demineralizowanej), który wtryskiwany do układu wydechowego reaguje ze spalinami, przekształcając szkodliwe tlenki azotu w azot i parę wodną. AdBlue nie jest dodatkiem do paliwa; posiada oddzielny zbiornik w pojeździe, zazwyczaj zlokalizowany w pobliżu wlewu paliwa lub w bagażniku.
Jak działa płyn AdBlue?
Tak, jak m.in. poduszki powietrzne mają za zadanie ochronę kierowcy i pasażerów pojazdu (więcej na ten temat piszemy w artykule Poduszki powietrzne – w jakim stopniu poprawiają bezpieczeństwo?), tak stosowanie płynu AdBlue ma za zadanie ochronę środowiska naturalnego. W zasadzie ochrona ta również sprowadza się do ochrony ludzi, bo tlenek azotu stanowi gaz odpowiedzialny m.in. za występowanie chorób nowotworowych, czy też układu krążenia. Stosowanie AdBlue w systemach katalizatorów SCR (z ang. Selective Catalytic Reduction) jest następstwem unijnych regulacji dotyczących norm emisji spalin w silnikach Diesla. Od 2014 roku wszystkie samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe wyposażone w taki właśnie silnik muszą spełniać rygorystyczną unijną normę Euro 6. Zastosowania wtrysku AdBlue to umożliwia.
AdBlue nie jest niebezpieczny. To płyn nieszkodliwy dla ludzi oraz środowiska (jednak silnie korozyjny, dlatego warto zachować ostrożność przy jego uzupełnianiu – przyda się lejek!). Jak się jednak niektórym wydaje, płyn nie stanowi dodatku do paliwa. W pojeździe przeznaczony jest na adBlue dodatkowy zbiornik. Płyn podawany jest pod ciśnieniem przez specjalny wtryskiwacz do katalizatora systemu SCR samochodu wyposażonego w silnik Diesla, a zatem wykorzystującego olej napędowy. Katalizator służy tutaj wyłącznie do oczyszczania spalin z tlenków azotu. AdBlue, działając w katalizatorze, zamienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Wchodząc w reakcję z tlenkami azotu, redukuje związku do nieszkodliwej wody oraz azotu.
Czytaj także: Zrób to sam – jak wymienić płyn hamulcowy?
W jakich samochodach konieczne jest stosowanie AdBlue?
Jak wspomnieliśmy, AdBlue to płyn stosowany w pojazdach wyposażonych w silnik Diesla. To obowiązkowa opcja, którą posiadają wszystkie nowe modele aut z takim silnikiem. W związku z faktem, że konieczność spełniania unijnej normy w zakresie emisji spalin obowiązuje już jakiś czas, również wybrane modele aut używanych dostępnych na rynku wtórnym mogą być wyposażone w takie rozwiązanie.
Czytaj także: Przygotowanie auta do podróży – o tym musisz pamiętać!
AdBlue a koszt eksploatacji samochodu
Jeśli ekonomika jazdy i eksploatacji samochodu jest dla Ciebie priorytetem, sprawdź jak oszczędnie jeździć samochodem oraz ile pali auto i jak oblicza się średnie zużycie paliwa. A jak zastosowanie AdBlue wpływa na koszt eksploatacji samochodu? Otóż zużycie płynu zależy w znacznej mierze od wersji silnika. Średnio, w autach z systemem SCR, zużycie AdBlue odpowiada 4% – 5% zużycia paliwa (oleju napędowego) lub też wynosi od 0,7 do 2 litrów na każde przejechane tysiąc kilometrów.
Jaka jest cena AdBlue? To wydatek rzędu 2 – 3 zł za litr płynu. Na wysokość ceny wpływa m.in. to, czy kupujemy płyn na stacji paliw, w stacjonarnym sklepie motoryzacyjnym, czy też w internecie. Niektóre stacje proponują dystrybutory tankujące AdBlue, jednak w przypadku samochodów osobowych najczęściej stosuje się płyn w butelkach (dostępne pojemności to od 1 do 20-30 litrów).
O konieczności uzupełnienia płynu AdBlue poinformuje nas komputer samochodu poprzez wyświetlenie odpowiedniego komunikatu. Płyn najlepiej uzupełniać do poziomu maksimum, wtedy komputer precyzyjnie skalibruje jego ilość i przeciętne zużycie.
Czytaj także: Silniki mają coraz mniejszą pojemność. Downsizing – nienawidzić czy pokochać?
Pytania i odpowiedzi
Tak, AdBlue jest płynem nietoksycznym, bezbarwnym i biodegradowalnym. Należy jednak przechowywać go w miejscu niedostępnym dla dzieci oraz unikać kontaktu ze skórą i oczami.
Lokalizacja zbiornika na AdBlue różni się w zależności od modelu pojazdu. Zazwyczaj znajduje się on w pobliżu wlewu paliwa i jest oznaczony niebieską nakrętką lub specjalnym symbolem.
Zużycie AdBlue zależy od pojemności zbiornika, stylu jazdy i typu pojazdu. Średnio, w samochodach osobowych, pełny zbiornik wystarcza na przejechanie około 10 000 kilometrów. Warto regularnie sprawdzać poziom płynu i uzupełniać go zgodnie z zaleceniami producenta.
Brak AdBlue w pojeździe z systemem SCR może prowadzić do ograniczenia mocy silnika lub uniemożliwienia jego uruchomienia. W takich przypadkach konieczne jest uzupełnienie płynu, aby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie pojazdu.
Tak, uzupełnianie AdBlue jest proste i można je wykonać samodzielnie. Należy jednak zachować ostrożność, aby nie zanieczyścić płynu oraz nie pomylić wlewów z paliwem.
AdBlue zamarza w temperaturze poniżej -11°C. W pojazdach wyposażonych w system SCR, po uruchomieniu silnika, płyn jest podgrzewany do temperatury roboczej, co umożliwia jego prawidłowe działanie.
Nie, AdBlue nie powinno być mieszane z innymi płynami, takimi jak Eloys, ponieważ różnią się one składem i przeznaczeniem. Mieszanie może prowadzić do uszkodzenia układu wydechowego i innych komponentów pojazdu.
Nie, AdBlue jest substancją nietoksyczną i niepalną, co sprawia, że jest bezpieczny w użytkowaniu i przechowywaniu.
AdBlue należy przechowywać w oryginalnych, szczelnie zamkniętych pojemnikach, w temperaturze od -6°C do 25°C, z dala od źródeł ciepła i bezpośredniego światła słonecznego, aby zachować jego jakość i skuteczność.
Podsumowanie
- AdBlue to bezbarwny, nietoksyczny płyn stosowany w nowoczesnych silnikach diesla w celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx).
- Składa się w 32,5% z syntetycznego mocznika i w 67,5% z wody demineralizowanej.
- Wtryskiwany do układu wydechowego, reaguje ze spalinami, przekształcając szkodliwe tlenki azotu w azot i parę wodną.
- AdBlue nie jest dodatkiem do paliwa; posiada oddzielny zbiornik w pojeździe, zazwyczaj zlokalizowany w pobliżu wlewu paliwa lub w bagażniku. Jego stosowanie jest wymagane dla spełnienia norm emisji spalin, takich jak Euro 6.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Powiązane artykuły

Układ chłodniczy jest bardzo istotny dla silnika naszego samochodu – chroni go bowiem zarówno przed przegrzaniem, jak i przed zamarznięciem. Płyn chłodniczy, choć może się wydawać mało istotny, gwarantuje poprawne funkcjonowanie całego układu, zapewniając nam bezpieczne i spokojne podróżowanie. Jak wymienić płyn chłodniczy w samochodzie?

Mimo ostatnich oskarżeń o zanieczyszczanie powietrza w miastach, samochody zasilane olejem napędowym nadal zapewniają połączenie wysokich osiągów z niskim zużyciem paliwa, dlatego cieszą się w Polsce zasłużoną popularnością. Niestety, wciąż wielu kierowców nie wie, jak prawidłowo jeździć dieslem. Podpowiadamy, jak ustrzec się 10 podstawowych błędów, aby samochód z silnikiem Diesla służył Ci jak najdłużej.

Zima to najcięższy okres dla naszych samochodów. Odwilż, sól i błoto pośniegowe oddziałują na wszystkie podzespoły auta. Choć czas ten już niedługo odejdzie w zapomnienie, może on zostawić trwały ślad na naszych czterech kółkach. W związku z tym, przeprowadzając wiosenne porządki, warto pamiętać także o naszym pojeździe. Jak zadbać o auto po zimie? Jak powinno wyglądać przygotowanie samochodu do wiosny?

Aż 60 proc. ludzi wybiera wyjazd na wakacje własnym samochodem. Słusznie! Jak byśmy nie liczyli, jest dużo taniej. Podróż z Warszawy do Gdańska to koszt około 100 zł dla 4-5 osób, jeśli tankujemy benzynę, pociąg dla takiej grupy to ponad 400 zł, gdy nie mamy zniżek. Ale koszty są niskie, pod warunkiem że jedziemy sprawnym samochodem. Co koniecznie musisz sprawdzić przed wyjazdem, by przygotować auto do podróży?

Normy emisji spalin są kluczowymi regulacjami, które określają dopuszczalne poziomy emisji zanieczyszczeń dla pojazdów samochodowych. W Europie obowiązują normy Euro, które mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko i zdrowie publiczne.

Zima to najtrudniejszy czas nie tylko dla kierowców, ale także dla samochodów. Odpowiednie przygotowanie auta do zimy pozwoli Ci na uniknięcie wielu nieprzyjemnych niespodzianek, a przede wszystkim wpłynie na Twoje bezpieczeństwo na drodze. Podpowiadamy, co i jak zrobić, aby nie dać się zaskoczyć przymrozkom!
Najchętniej czytane

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz