Co to jest numer VIN i jak go sprawdzić?

Aktualizacja:
numer vin

VIN to 17-znakowa kombinacja liter i cyfr. Rozszyfrowując je lub wpisując do internetu możesz dowiedzieć się całkiem sporo o samochodzie, do którego kupna się przymierzasz. Co musisz wiedzieć o numerze VIN? Co on oznacza i jak go sprawdzić? Sprawdziliśmy.

W dowodzie rejestracyjnym twojego samochodu, w pozycji E znajduje się – tajemnicza na pierwszy rzut oka – kombinacja liter i liczb. To numer identyfikacyjny, określany skrótem VIN. Czym jest VIN i do czego służy? Sprawdzamy.

Co to jest numer VIN?

VIN, z angielskiego Vehicle Identification Number, to numer identyfikacyjny pojazdu. Składa się z 17 znakow – liter (za wyjątkiem I, O oraz Q) i cyfr.

Poszczególne znaki składające się na VIN, wg obowiązującej w Unii Europejskiej normy ISO 3779, oznaczają:

  • trzy pierwsze znaki to WMI (World Manufacturer Identifier), który identyfikuje producenta pojazdu (region i nazwę)
  • kolejnych sześć znaków to VDS (Vehicle Descriptor Section) określający ogólne cechy pojazdu (np. informacje o rodzaju nadwozia)
  • ostatnich osiem znaków to VIS, czyli Vehicle Identifier Section. Jego ostatnie cztery znaki powinny być cyframi. VIS informuje m.in. o silniku czy rodzaju napędu. Często jest jednak po prostu numerem porządkowym nadawanym automatycznie kolejnym wyprodukowanym pojazdom.

Jak sprawdzić numer VIN?

Jak napisaliśmy na wstępie, numer VIN wpisany jest do dowodu rejestracyjnego każdego pojazdu mechanicznego. Umieszczony jest też na specjalnej tabliczce znajdującej się na karoserii pojazdu. Najczęściej można go znaleźć za przednią szybą od strony kierowcy. W starszych samochodach numer VIN może znajdować się w innym miejscu, np. na:

  • wzmocnieniu czołowym
  • wzmocnieniu bocznym prawym
  • przegrodzie czołowej
  • podłodze przed fotelem pasażera lub obok fotela
  • środkowym prawym słupku
  • czy podłodze pod siedziskiem tylnej kanapy.

Miejsca, w których umieszczany był numer VIN uzależniony był od producenta.

Jak odczytać numer VIN?

To, jak odczytać numer VIN pokażemy na przykładzie dwóch popularnych modeli samochodu – Skody Fabii i Skody Octavii.

Skoda Fabia

T

M B E M 6 N J 9 G Z 0 3 6 2 8 7

VMI

VDS

VIS

TMB=Škoda Auto E=hatchback, kierownica po lewej stronie, 4×2
M=1,2 l/66 kW, silnik benzynowy
6=2 przednie + 2 boczne poduszki bezpieczeństwa + 2 kurtyny gazowe
NJ=Fabia III
9=znak kontrolny
G=rok modelowy 2016
Z=Mladá Boleslav
036287=numer nadwozia (numer szkieletu)

 

Skoda Octavia

T

M B A C 7 N E 7 F 0 2 1 0 9 8 4

VMI

VDS

VIS

TMB=Škoda Auto A=sedan (liftback), kierownica po lewej stronie, 4×2
C=1,4 l/103 lub 110 kW, silnik benzynowy
7=2 przednie + 2 boczne poduszki bezpieczeństwa + 2 kurtyny gazowe + 1 poduszka kolanowa
NE=Octavia III, Octavia Combi III
7=znak kontrolny
F=rok modelowy 2015
0 – Mladá Boleslav210984 – numer nadwozia (numer szkieletu)

Jak sprawdzić auto po numerze VIN?

Sprawdzenie samochodu jest szczególnie istotne zwłaszcza jeśli kupujesz auto używane i przed dokonaniem transakcji lub zapłaceniem zadatku sprzedającemu, chcesz się upewnić co do tego, że auto, sprowadzone zza granicy jest – jak zapewnia sprzedający – bezwypadkowe a jego przebieg jest taki, jak podany w ogłoszeniu.

Numer VIN można sprawdzić przez internet. Jednym z miejsc, w których można to zrobić jest portal Ministerstwa Cyfryzacji Historia Pojazdu. Po wpisaniu do niego:

  • numeru rejestracyjnego,
  • numeru VIN,
  • daty pierwszej rejestracji

będziesz mógł poznać przeszłość samochodu, który chcesz kupić. Jak podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji, w systemie widoczne są pojazdy sprowadzone z zagranicy i już zarejestrowane w Polsce. W styczniu 2018 r. usługa zostanie rozszerzona o auta, które jeszcze nie znalazły się w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a np. już są oferowane do sprzedaży.

W portalu Historia Pojazdu możesz sprawdzić czy pojazd, który był wcześniej zarejestrowany za granicą nie jest obciążony ryzykiem (np. czy nie jest kradziony, czy nie uległ wypadkowi, czy nie był wykorzystywany jako taksówka, czy jego licznik nie był przekręcony). Dane o ryzykach pobierane są z systemu zewnętrznego i pochodzą m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Kanady i niektórych krajów europejskich (np. Belgii, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii).

Dane sprowadzonego pojazdu możesz sprawdzić po podaniu danych wymienionych powyżej i po zalogowaniu się profilem zaufanym.

Szczegółową informację o usłudze wraz z instrukcją korzystania z niej, znajdziesz na stronie obywatel.gov.pl.

W internecie można też znaleźć całkiem sporo innych serwisów internetowych. Nie będziemy podawać ich nazw. Możesz łatwo je odnaleźć wpisując do Google’a frazę np. „sprawdzanie VIN”, „sprawdzenie auta po VIN” czy „jak sprawdzić nr VIN”. Co istotne – praktycznie wszystkie serwisy tego typu jakie udało nam się znaleźć są płatne. Za raport o samochodzie uzyskiwany na podstawie VIN trzeba zapłacić ok. 50 zł. Cena ta jest niewielka, zwłaszcza jeśli chcemy kupić używany samochód kosztujący kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy zł.

Kupno samochodu używanego, a zwłaszcza sprowadzonego z zagranicy, zawsze jest pewnego rodzaju loterią. Nigdy nie mamy pewności, czy wybrane przez ciebie auto będzie w takim stanie technicznym, w jakim jest wg. sprzedającego. Dlatego też powinieneś domagać się by sprzedający podał ci numer VIN auta, byś mógł sprawdzić jego historię. Lepiej wydać tych kilkadziesiąt złotych i poświęcić nieco czasu na sprawdzenie niż wydawać pieniądze na naprawy samochodu. Prawda?


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 
Ekspert ds. ubezpieczeń 
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments