Jeśli kiedykolwiek przyglądałeś się oponom - czy to podczas ich zmiany, czy przy zakupie nowego kompletu – z pewnością zauważyłeś, że są one oznaczane. Litery i cyfry widniejące na oponach, nie są przypadkowym ciągiem znaków. Tak naprawdę niosą szereg istotnych informacji. Jakich? Sprawdź, co mówią poszczególne cyfry i litery na oponie!
Oznaczenia na oponach samochodowych
Kierowcy powinni być przyzwyczajeni do tego, jak ważną rolę w samochodzie pełnią symbole. Stosuje się je do oznaczania poszczególnych części, a także dostępnych funkcji. Te w formie kontrolek, poinformują np. o tym, że koniecznie należy uzupełnić płyn AdBlue lub też o tym, że mamy włączone światła pozycyjne. Choć wiele osób nie zwraca na to uwagi, symbole pojawiają się również na oponach. Takiemu odkryciu często sprzyja dopiero auto detailing.
Każda opona jest oznakowana, co oznacza, że na każdej można znaleźć cyfry i litery, które stanowią cenne źródło wiedzy na temat posiadanego przez nas ogumienia. Producenckie oznakowanie opon jest bardzo przydatne – stanowi swoisty opis i pozwala na poznanie, chociażby rozmiaru opony. Jakie inne parametry odczytamy z oznakowania opon?
Oznaczenie na oponach pozwoli nam określić m.in.: szerokość i średnicę opony, indeksy prędkości i nośności, przeznaczenie opony (sezon letni, zimowy, całoroczna), rok produkcji czy homologację. Lista symboli jest naprawdę długa, dlatego prezentujemy te najważniejsze z punktu widzenia kierowcy.
Czytaj także: Jak dbać o opony podczas upałów?
Masz nowe opony? Teraz czas na ubezpieczenie!
Kup ubezpieczenie OC/AC taniej!
Oznaczenie opon – lista symboli
Znajomość symboli, które umieszczane są na oponach, może stanowić spore ułatwienie, gdy szukamy nowego kompletu opon. Dzięki oznaczeniom poznamy kluczowe parametry i będziemy mogli wybrać opony dopasowane do naszych potrzeb czy stylu jazdy.
Na standardowej oponie widnieje nazwa producenta oraz ciąg cyfr i liter. Pierwsze z oznaczeń liczbowych określa szerokość opony (w milimetrach) oraz jej profil (inaczej wysokość gumy, ta wartość podawana jest w procentach). Następnie pojawia się litera, która przynosi informację na temat wewnętrznej konstrukcji opony. Możliwe oznaczenia:
- R – opona radialna;
- RF – opona samonośna;
- B – opona opasana;
- D – opona diagonalna.
Literze towarzyszy podana w calach średnica obręczy.
Kolejno w ciągu ponownie pojawiają się oznaczenia liczbowe, które tym razem mówią nam o dopuszczalnym nacisku na oponę. Jest to tzw. indeks nośności, określający największe obciążenie jednej opony przy najwyższej dopuszczalnej prędkości. Tak oto indeks nośności 50 wskazuje, że oponę można obciążyć 190 kg, kiedy dla indeksu 100, będzie to już 800 kg. Zawsze należy wybierać opony o takim indeksie, który jest rekomendowany dla danego modelu.
Po indeksie nośności pojawia się informacja na temat maksymalnej prędkości, jaką można osiągać na konkretnej oponie, czyli indeks prędkości. Indeks ten określany jest literami alfabetu, do których dopisane są narastające prędkości. Dla przykładu: symbol A1 oznacza możliwość poruszania się z prędkością 5 km/h, B to już 50 km/h, J – 100 km/h, a Y 300 km/h.
Na oponie można znaleźć także symbol E4. Jest to homologacja dopuszczająca użytkowanie opony w Unii Europejskiej. O przeznaczeniu opony decydować będą symbole M+S oraz 3PMSF. Pierwszy z nich jest skrótem od mud (błoto) i snow (śnieg), zatem takie ogumienie sprawdzi się w terenie. Drugi z symboli zapewnia, że dana opona zda egzamin zimą.
Czytaj także: Zmiana opon w tym roku: 10 rzeczy, o których już musisz wiedzieć
Na jakie oznaczenia na oponie warto zwrócić uwagę?
Wymienione powyżej symbole dostarczają podstawowej wiedzy na temat posiadanych przez nas opon. Zdarza się jednak, że potrzebujemy jeszcze bardziej szczegółowych danych. Te również można odnaleźć wśród oznakowań ogumienia.
Czytaj także: Utylizacja starych opon. Gdzie można je oddać lub wyrzucić?
Na oponie podawana jest informacja nie tylko o miejscu jej produkcji, ale i dacie. Ta wyrażana jest w dość nietypowy sposób – pierwsze liczby wskazują na tydzień produkcji, a kolejne jej rok. Kierowca może także zwrócić uwagę na symbole XL i C, które mówią o dodatkowym wzmocnieniu opony lub jej dostawczym charakterze.
Bardzo ważna jest obecność napisu Run Flat. Stanowi on gwarancję bezpiecznej jazdy na oponie nawet wtedy, gdy będzie ona całkowicie pozbawiona ciśnienia. Taka opona, w zależności od producenta, może być oznakowana jako: RFT, SSR, CSR, DSST, RFT, ROF, ZP lub EMT.
Umiejętność odszyfrowania symboli, które pojawiają się na oponach, sprawia, że można nie tylko idealnie dobrać opony, ale także eksploatować je w sposób, który jest zalecany przez producenta, co ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo.
Czytaj także: 10 rzeczy, których nie wiesz o swoich oponach
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Chytry dwa razy traci – mówi stare porzekadło. I faktycznie w znakomitej większości przypadków tak właśnie jest. A jak jest w przypadku opon? Warto wydać więcej na opony czy wystarczą te zwykłe? Opony Run On Flat czy zwykłe? Sprawdźmy!
Dobór odpowiednich opon to jedno z ważniejszych zadań każdego kierowcy. Oprócz rozmiaru i bieżnika równie istotnym parametrem, który należy wziąć pod uwagę, jest indeks nośności. Co to jest i dlaczego jest tak ważny dla bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy?
Wiosna to znak, że do wyższych temperatur trzeba przygotować także samochód. Jedną z ważniejszych czynności jest zmiana opon. Warto zarezerwować termin u wulkanizatora, ale i zastanowić się, gdzie i jak przechowywać opony, które znowu założy się na początku zimy.
Wiosna coraz bliżej, kwiaty kwitną, ptaki śpiewają, a każdy kierowca uświadamia sobie, że trzeba zmienić opony. Ten coroczny wiosenny rytuał być może niektórym wydaje się uciążliwy, ale zdecydowanie jest konieczny. Letnie opony są przecież projektowane przez producentów po to, by auto jak najlepiej prowadziło się wiosną i latem. Oto kilka ważnych informacji na ich temat.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.