W końcu nadchodzi tak moment, gdy dla własnego (i innych) bezpieczeństwa na drodze trzeba pozbyć się starych opon samochodowych i zakupić nowe. O ile z zakupem nikt nie ma większego problemu, o tyle już kwestia tego, co zrobić ze starymi oponami może być nieco kłopotliwa. Utylizacja, skup, a może wyrzucić? Co zrobić ze starymi oponami samochodowymi? Podpowiadamy dostępne rozwiązania.
Co zrobić ze starymi oponami?
W naszym cyklu poradnikowym dla kierowców pisaliśmy już m.in. o tym gdzie jest numer VIN pojazdu, a także jak wygląda pranie tapicerki samochodowej, gdy zdecydujemy się wykonać taki zabieg samodzielnie. Nadeszła pora zająć się i zużytymi oponami. Okazuje się, że stanowią one cenny surowiec wtórny, stąd też recykling wydaje się jak najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. Z kolei samo składowanie starych opon może stanowić poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego. Pojawienie się ognia na takim składowisku to niemal gwarancja katastrofy ekologicznej. Podczas spalania opon uwalniają się do atmosfery substancje wysoce szkodliwe zarówno dla człowieka, jak i całego środowiska.
Gdzie możemy oddać stare, zużyte opony?
Pozostawienie opon w zakładzie wulkanizacyjnym lub w serwisie, w którym dokonujemy wymiany opon, np. z letnich na zimowe, wydaje się najprostszym rozwiązaniem. Najczęściej zakłady tego typu współpracują z organizacjami, które to bezpłatnie lub za opłatą oferują odbiór zużytych opon do utylizacji. Największą w Polsce organizacją tego rodzaju jest Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku S.A.
Warsztat wulkanizacyjny za przyjęcie naszych starych opon może zażądać opłaty, jednak stawki nie są tutaj wygórowane, a my szybko i w prosty sposób możemy pozbyć się problemu.
Warto pamiętać, że starych opon nie możemy tak po prostu wyrzucić na śmietnik. Jeśli chcemy zająć się nimi sami, możemy udać się do PSZOK-u (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych), gdzie przyjmowane bywają jednak jedynie opony samochodów osobowych (opony samochodów ciężarowych lub traktorów powinniśmy pozostawić w zakładzie wulkanizacyjnym). Bywają, ponieważ punkty te mają zazwyczaj jakieś z góry ustalone przez daną gminę limity odbioru opon, np. 8 sztuk rocznie. Tutaj z kolei możemy swobodnie pozostawić inne „problematyczne” wyposażenie samochodu, jak fotelik RWF, którego konstrukcja ucierpiała w wyniku wypadku, czy kolizji drogowej.
Trzeba w tym miejscu dodać, co mówią przepisy na temat składowania zużytych opon. Otóż zgodnie z ustawą o odpadach, opony i ich części nie mogą trafiać na składowiska. Dodatkowo, na podmioty wprowadzające na rynek opony nałożony jest obowiązek odzysku 75% wyprodukowanego tonażu. Oznacza to, że zużyte opony, które trafią do punktu odzysku, otrzymują w pewnym sensie drugie życie. Przepisy unijne wskazują tutaj na konieczność właściwego gospodarowania tego typu odpadami, które obejmuje m.in. przygotowanie do ponownego użycia (w przypadku opon będzie to bieżnikowanie), recykling, czy też unieszkodliwianie.
Zobacz także: Oznaczenia opon
Recykling opon
Zastanawiając się, gdzie oddać lub sprzedać zużyte opony, warto rozważyć ich bieżnikowanie, które pozwoli na użytkowanie opon nieco dłużej. To rozsądne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli liczymy się z wydatkami finansowymi. Bieżnikowane opony są znacznie tańszych od tych zupełnie nowych.
Znaczniej bardziej popularnym rozwiązaniem dla zagospodarowania starych opon samochodowych jest jednak recykling materiałowy. Polega on na wykorzystaniu surowców odzyskanych z opon do produkcji nowych produktów. W każdej oponie znajduje się wiele cennych surowców, jak guma, elastomery, sadza, krzemionka, metale, tekstylia, plastyfikatory i dodatkowe związki chemiczne. Mogą być one z powodzeniem wykorzystywane z dalszych procesach produkcyjnych.
Zobacz także: Jak wybrać opony?
Utylizacja opon
Czasem możemy spotkać się z ogłoszeniami typu „przyjmę zużyte opony”. Pamiętajmy, aby zweryfikować, co w takim przypadku stanie się dalej z przekazanymi przez nas oponami. Utylizacja prowadzona jest jedynie przez przygotowane do takich zadań organizacje odzysku, a najpewniejszym rozwiązaniem jest zawsze pozostawienie zużytych opon w serwisie / warsztacie wulkanizacyjnym, czy też zawiezienie ich do gminnego PSZOK-u.
Warto pamiętać, że na rynku funkcjonuje wiele serwisów, które bezpłatnie odbierają stare opony w momencie, gdy zdecydujemy się dokonać wymiany opon właśnie w takim serwisie. Firmy tego typu najczęściej są serwisami partnerskimi Centrum Utylizacji Opon.
Zobacz także: Zmiana opon
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Dobór odpowiednich opon to jedno z ważniejszych zadań każdego kierowcy. Oprócz rozmiaru i bieżnika równie istotnym parametrem, który należy wziąć pod uwagę, jest indeks nośności. Co to jest i dlaczego jest tak ważny dla bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy?
Producenci zakładają, że opony średnio służą nam przez ok. 60 tysięcy kilometrów. Oczywiście lepiej, by jeździć na nich dłużej i cały czas bezpiecznie. A na to ma wpływ sposób, w jaki używamy gum. Oto 10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć, by przedłużyć ich żywot.
Wiosna to znak, że do wyższych temperatur trzeba przygotować także samochód. Jedną z ważniejszych czynności jest zmiana opon. Warto zarezerwować termin u wulkanizatora, ale i zastanowić się, gdzie i jak przechowywać opony, które znowu założy się na początku zimy.
Wiosna coraz bliżej, kwiaty kwitną, ptaki śpiewają, a każdy kierowca uświadamia sobie, że trzeba zmienić opony. Ten coroczny wiosenny rytuał być może niektórym wydaje się uciążliwy, ale zdecydowanie jest konieczny. Letnie opony są przecież projektowane przez producentów po to, by auto jak najlepiej prowadziło się wiosną i latem. Oto kilka ważnych informacji na ich temat.
Wraz z nadejściem wiosny, wielu kierowców zastanawia się, czy wymienić opony zimowe na letnie, czy może pozostawić „zimówki” na kołach przez cały rok? Choć w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany opon, warto dobrze przemyśleć tę kwestię. Jazda na oponach zimowych latem może okazać się nie tylko niebezpieczna, ale również kosztowna w dłuższej perspektywie.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.