Logo punkta

21 listopada 2019

Wypadek za granicą: jak postępować w przypadku kolizji za granicą?

Każda, nawet najmniejsza kolizja, jest dla kierowcy źródłem stresu. Ten potęguje wypadek za granicą, kiedy nie do końca wiemy, jak postępować i co powinniśmy zrobić w awaryjnej sytuacji. Jak zachować się w sytuacji, kiedy kolizja za granicą stanie się faktem? Jak funkcjonuje szkoda z OC sprawcy zagranicznego i kiedy możemy na nią liczyć?

Zagraniczna podróż samochodem: o czym pamiętać?

Czy to w kraju, czy za granicą, wykupienie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej to obowiązek każdego kierowcy. Dzięki temu, że Polska należy do Unii Europejskiej, podróżowanie jest dużo łatwiejsze. W stwierdzeniu tym, nie chodzi tylko o brak granic. We wszystkich krajach członkowskich polska polisa będzie honorowana. Dodatkowo, dokument będzie respektowany przez państwa, których przedstawiciele podpisali poświęcone tej kwestii Wielostronne Porozumienie.

Jeśli celem twojej podróży jest kraj spoza wspólnoty lub trasa przejazdu uwzględnia przejazd przez terytorium takich państw, koniecznie wyrób Zieloną Kartę. Jest to dokument, potwierdzający opłacenie ubezpieczenia, chroniącego przed odpowiedzialnością za szkody wyrządzone podczas jazdy samochodem poza granicami kraju. Działanie tej formy asekuracji jest ograniczone do krajów objętych systemem Zielonej Karty, ich spis znajdziesz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, dołączonych do polisy. Jeżeli zapomnisz o wcześniejszej konieczności opłacenia analizowanego ubezpieczenia, by kontynuować podróż, będziesz musiał wykupić ubezpieczenie graniczne. Można je dostać przy wjeździe do danego kraju, ale trzeba się liczyć z wyższą ceną.  

SPRAWDŹ: Zielona Karta dla kierowców: gdzie jest konieczna, jak ją wyrobić?

Poza ubezpieczeniem OC warto pomyśleć o polisie AC, dzięki której asekuracja będzie obejmowała także szkody powstałe z twojej winy. Przed wyjazdem upewnij się tylko, że ubezpieczenie Auto Casco, z którego korzystasz w Polsce ma rozszerzenie na kraje, po których zamierzasz podróżować. 

Wypadek za granicą: co robić?

Prawda jest taka, że podejmujesz ryzyko za każdym razem, gdy siadasz za kierownicą. Nawet jeśli jesteś w szczytowej formie, nie wiesz jak czują się inni kierowcy. Kolizja zawsze jest stresująca sytuacją, a co dopiero taka, do której dojdzie na terytorium innego kraju. W przypadku stłuczki za granicą należy zachować się tak samo, jak gdyby zdarzenie miało miejsce w Polsce. Po pierwsze, zbierz dane uczestników i numery ich polis, ustal z nimi przebieg zdarzenia, zrób dokumentację zdjęciową, dopilnuj by sprawca wypełnił oświadczenie o winie (w języku angielskim lub innym, który jesteś w stanie zweryfikować). Jeżeli na miejscu są świadkowie, poproś o ich personalia. 

Gdyby zdarzenie miało poważniejszy charakter, koniecznie udziel pomocy poszkodowanym i wezwij pomoc. Zadbaj też o bezpieczeństwo na drodze, poprzez odpowiednie oznaczenie miejsca wypadku. 

SPRAWDŹ: Holowanie samochodu za granicą!

Szkoda z OC sprawcy zagranicznego: jak to działa? 

Jeżeli do kolizji za granicą doszło nie z twojej winy, masz prawo do odszkodowania z polisy OC sprawcy. W praktyce oznacza to, że możesz je uzyskać na dwa sposoby. Pierwszy to bezpośrednie skontaktowanie się z firmą ubezpieczeniową, w której osoba odpowiedzialna ma wykupione ubezpieczenie. To nic, że jest to firma z zagranicy, schemat działania jest taki sam jak w przypadku polskiego OC. Jedyny problem, jaki możesz mieć, może wynikać z słabej znajomości języka obcego. 

Drugim wyjściem, jest zgłoszenie się już w Polsce do przedstawiciela zagranicznego ubezpieczyciela, w którym sprawca wykupił polisę. Firmy ubezpieczeniowe posiadają bowiem takich reprezentantów w innych krajach. Ich zadaniem jest udzielanie poszkodowanym pomocy w procesie likwidacji powstałej szkody. 

Ubezpieczenie AC a wypadek za granicą

Jeżeli posiadasz polisę AC, która działa poza granicami kraju, w przypadku wypadku z twojej winy, niezwłocznie poinformuj ubezpieczyciela. W zależności od warunków twojej polisy, zostanie ci zaoferowana pomoc. Może to być samo przyjęcie zgłoszenie, wysłanie holownika czy naprawa szkody w miejscowym warsztacie. 

Zobacz także


ul. Aleje Jerozolimskie 142b
02-305 Warszawa
+48 22 490 9000
kontakt@punkta.pl
rodo@punkta.pl
© 2020 mfind IT sp. z o.o.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Marka Punkta należy do mfind IT sp. z o.o.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram