UOKiK wzięło pod lupę ubezpieczenia na życie, które oferowało AXA Życie (obecnie UNIQA) w latach 2015-2019. Prezes urzędu dopatrzył się nieprawidłowości w postaci stosowania niedozwolonych klauzuli. Kara dla UNIQA wynosiła ponad 10.000.000 zł!
Temat ubezpieczeń dla wielu osób wydaje się skomplikowany i wymagający większej wiedzy. Dlatego tak wiele osób nie zauważa niewłaściwych praktyk często stosowanych przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe (TU). Jedna z nich stała się przyczyną potężnej grzywny w wysokości 10 milionów złotych, którą Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na UNIQA (dawniej AXA Życie).
Szukasz bezpiecznego ubezpieczenia samochodu? Sprawdź:
Porównaj firmy ubezpieczeniowe
Kara dla UNIQA – dlaczego jest aż tak wysoka?
Co było przyczyną tak wielkiej kary dla UNIQA? Firma w opinii prezesa UOKiK naliczyła w sposób krzywdzący dla klientów opłaty dystrybucyjne i alokacyjne. Czym one są? To opłaty wstępne, które potrąca TU, aby pokryć koszty takie jak: prowizje pośredników, przygotowanie umów, akwizycją czy nawet reklamą.
Opłatami objęte były 4 rodzaje produktów z kategorii ubezpieczenia na życie, zawierane od grudnia 2015 r. do maja 2019 r., jeszcze pod szyldem AXA Życie. Jak dowiadujemy się z komunikatu wystosowanego przez państwową placówkę, ich wysokość w pierwszym roku działania umowy sięgała od 60 do nawet 100% składki podstawowej. W niektórych wypadkach także w drugim AXA potrącała kolejne 50% wpłaconych sum, oraz odpowiednio 5% w kolejnych. Dodatkowo firma doliczała także innego typu opłaty np. za zarządzanie, transakcyjną, administracyjną czy ryzyko ubezpieczeniowe.
– Konsument ma prawo w każdej chwili, z zachowaniem okresu wypowiedzenia, rozwiązać umowę ubezpieczenia na życie z ufk. Przedsiębiorca nie może utrudniać mu takiej decyzji np. wprowadzając opłaty, które czynią odstąpienie od umowy nieopłacalnym. Groźba utraty całości lub większości zgromadzonych pieniędzy jest faktycznym ograniczeniem ustawowego prawa konsumenta – powiedział Tomasz Chróstny prezes UOKiK.
Jak działania AXA Życie odbijały się na klientach?
Co to oznaczało dla ubezpieczonego? Rezygnacja z takiego ubezpieczenia w pierwszych latach była zupełnie nieopłacalna. Wysokość opłat sprawiała, że nie odzyskałby on w żaden sposób satysfakcjonującej sumy środków i wymuszało to niejako kontynuowanie korzystania z usług. Decyzją prezesa UOKiK, kara dla UNIQA będzie obejmować także wymuszenie poinformowania poszkodowanych o sytuacji. Na tej podstawie będą oni mogli dochodzić swoich praw w sądzie, po tym, jak decyzja się uprawomocni.
– Towarzystwa ubezpieczeniowe nie mogą przerzucać na konsumentów kosztów, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. Opłaty dystrybucyjne i alokacyjne stosowane przez firmę AXA po zakwestionowaniu opłat likwidacyjnych miały podobny do nich cel – zniechęcenie konsumentów do wypowiedzenia umowy w pierwszych latach jej trwania. To niedopuszczalne – oświadczył w swoim komunikacie Chróstny.
Opłaty w powyższych umowach mogły być poniekąd skutkiem zablokowania przez UOKiK stosowania innych niekorzystnych dla klientów rozwiązań przez AXA Życie, a mianowicie opłat likwidacyjnych. Powodowały one, że osoba chcąca zrezygnować z ubezpieczenia przed terminem pod groźbą utraty oszczędności odchodziła od tego pomysłu. Wtedy to sprawa zakończyła się na porozumieniu pomiędzy towarzystwami ubezpieczeniowymi, a UOKiK i obyło się bez kary dla UNIQA.
Nie wiesz, co zrobić? Skontaktuj się z rzecznikiem!
Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy warto zgłaszać sprawy do Rzecznika Finansowego – odpowiadamy: tak! Dzięki możliwości wykluczenia nieuczciwych praktyk sytuacja na rynku ubezpieczeń znacznie się poprawia na korzyść klientów. Chcesz wiedzieć, w jakiej sprawie warto zgłosić się do rzecznika? Sięgnij do naszego artykułu: Rzecznik Ubezpieczonych – Twój sprzymierzeniec w sporze z ubezpieczycielem
Źródło: https://uokik.gov.pl/
Podsumowanie
- Prezes UOKiK nałożył na UNIQA karę finansową w wysokości 10 mln.
- Przyczyną grzywny było stosowanie nieuczciwych praktych blokujących możliwość rezygnacji z polisy na życie.
- Sprawa dotyczy umów zawieranych pomiędzy 2015 a 2019 rokiem przez AXA Życie (obecnie UNIQA).
- Wyrok w sprawie nie jest prawomocny.

Redaktor Punkta
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.