Poduszka powietrzna to dzisiaj standardowe wyposażenie samochodu. Nikogo chyba nie dziwi ten fakt. Zwłaszcza biorąc pod uwagę statystyki, które jasno wskazują, że poduszki powietrzne w połączeniu z pasami bezpieczeństwa redukują ryzyko śmierci w wyniku wypadku aż o 50 proc. Warunek? Poduszki powietrzne muszą być w pełni sprawne. Jak to zweryfikować?
Jak zdiagnozować stan poduszek bezpieczeństwa, kiedy kupujemy używane auto? I co dokładnie sprawia, że poduszki powietrzne poprawiają nasze bezpieczeństwo? Wyjaśniamy.
Poduszki powietrzne w samochodzie – trochę historii
W naszym cyklu poradnikowym dla kierowców pisaliśmy już m.in. na temat dowodu rejestracyjnego – w artykule Oznaczenia w dowodzie rejestracyjnym – opis stosowanych kodów, na temat najnowszych zmian w Kodeksie drogowym, czy też o zasadach używania poszczególnych rodzajów świateł w pojeździe. Teraz przyszła pora na poduszki powietrzne – wyposażenie samochodu obecne w praktycznie każdym współczesnym samochodzie, o którym jednak najczęściej wcale nie myślimy. Jak rozpoczęła się historia Airbag?
Poduszki powietrzne to koncepcja mająca swój początek w latach pięćdziesiątych XX wieku. Wtedy to właśnie były technik inżynierii przemysłowej Amerykanin John W. Hetrick, zainspirowany wypadkiem samochodowym, jakiego sam doświadczył, opatentował „zespół poduszki bezpieczeństwa dla pojazdów samochodowych”. W tym samym czasie koncepcją poduszki bezpieczeństwa zainteresował się niemiecki wynalazca Walter Linderer, który równolegle opatentował system podobny do amerykańskiego. W obu przypadkach w sytuacji kontaktu auta z przeszkodą, miało dojść do napełnienia worka sprężonym powietrzem, a ten miał chronić kierowcę przed obrażeniami.
Projektem zainteresowały się koncerny GM i Ford, jednak, jak się okazało, problemy z szybkim napełnianiem poduszki gazem uniemożliwiały zastosowanie systemu tak, aby poduszka mogła spełniać swoje zadanie. W latach sześćdziesiątych amerykański inżynier Allen Breed udoskonalił system, czyniąc go elektromechanicznym. Jednak prawdziwą rewolucje w tym zakresie zawdzięczamy inżynierom Mercedesa, którzy opracowali system napełniania poduszki bezpieczeństwa w 30 milisekund i zastosowali materiał odporny na rozdarcia – nylon.
Pierwszy samochód wyposażony w poduszkę powietrzną to Oldsmobile Tornado z 1973 r. Z kolei pierwszy samochód z poduszką powietrzną i pasami bezpieczeństwa to Mercedes W126 z 1980 r.
Czytaj także: Samochód dla młodego kierowcy
Jak działa poduszka bezpieczeństwa w aucie?
Poduszka powietrzna, a dokładnie cały system bezpieczeństwa, składa się z trzech podstawowych części:
- układu uaktywniającego (czujnik zderzenia, przyspieszenia i cyfrowy układ mikroprocesorowy),
- generatora gazu (palnik + stałe paliwo),
- elastycznego pojemnika – właściwa poduszka wykonana jest z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej impregnowanej kauczukiem neoprenowym.
Poduszka powietrzna uruchamia się w momencie kontaktu pojazdu z przeszkodą. Tutaj uderzenie musi być odpowiednio silne. Pisaliśmy o tym m.in. w artykule Wypadek a stłuczka. Wyjaśniamy różnice. W ok. 10 milisekund od zdarzenia drogowego mikroprocesorowy system aktywujący przesyła sygnał do generatora gazu, który rozpoczyna napełnianie poduszki. Po 40 milisekundach poduszka jest już napełniona i gotowa, aby ochronić ciało kierowcy i pasażera. Jeszcze szybciej uruchamiane są boczne poduszki powietrzne (poniżej 10 milisekund). Wynika to z faktu, że odległość ciała kierowcy i pasażera od ścianek bocznych pojazdu jest mniejsza, niż odległość od deski rozdzielczej. Rozwiązaniem spotykanym w wybranych modelach samochodów są poduszki kolanowe oraz kurtyny powietrzne, które chronią głowy podróżujących przed uderzeniami bocznymi oraz skutkami dachowania.
Co istotne, w ułamek sekundy po wypadku, gdy głowa kierowcy i pasażera znajdzie się na poduszce, z poduszki zaczyna uchodzić powietrze, co chroni ofiary wypadku przed ewentualnym uduszeniem.
Czy poduszka powietrzna wymaga serwisowania i czy jej żywotność jest ograniczona czasowo?
Jak przyznają specjaliści, jeśli samochód jest normalnie eksploatowany, nie został zalany, czy też nie był poddawany niefachowym naprawom, stan poduszki powietrznej z pewnością nie budzi zastrzeżeń, a jej żywotność nie jest ograniczona czasowo. Stąd też wiemy, że poduszek powietrznych nie wymieniamy. Owszem, niegdyś praktykowano taką procedurę – wymianę poduszek na nowe co 10-15 lat. Samochody były wówczas wyposażone w tabliczki znamionowe z datą wskazującą na konieczność montażu nowej poduszki. Okazało się jednak, że airbagi mają zdecydowanie większą trwałość niż przyjęty okres 10-15 lat, dlatego też zaprzestano dokonywać obowiązkowej wymiany.
Jeśli obawiamy się więc, że worek sparcieje, czy zepsuje się generator gazu lub układ aktywujący, nie mamy ku temu podstaw. Dla przykładu, worek poduszki wykonany jest z materiałów syntetycznych, których trwałość wielokrotnie przewyższa trwałość samego pojazdu. A co istotne, nawet w wiekowych pojazdach poddawanych utylizacji okazuje się, że poduszki powietrzne działają bez zarzutu (w takim przypadku poduszki powietrzne podlegają kontrolowanej aktywacji, a następnie utylizacji).
Czytaj także: Seksizm w reklamie motoryzacyjnej
Poduszki powietrzne w kupowanym samochodzie używanym – jak sprawdzić ich obecność i stan?
Decydując się na auto używane, warto przede wszystkim sprawdzić jego historię, w tym oczywiście fakt, czy pojazd uczestniczył w wypadku lub kolizji. Potwierdzenie, że auto jest powypadkowe, może sugerować, że w zdarzeniu drogowym zadziałały poduszki powietrzne. Żeby zobaczyć raport historii używanego samochodu, jak też inne informacje na jego temat, wystarczy jego numer VIN (pisaliśmy o tym m.in. w artykule Jak sprawdzić kolor lakieru samochodu po numerze VIN?). Innym rozwiązaniem będzie wizyta w autoryzowanym serwisie marki lub u dobrego diagnostyka – na podstawie informacji zapisanych w komputerze silnika odczytane zostaną informacje CrashData o wystrzeleniu poduszek powietrznych. Z pewnością najbardziej rzetelnej weryfikacji dokonamy, decydując się na rozebranie deski rozdzielczej i fizyczne sprawdzenie systemu, jednak zabieg taki jest nie tylko dość czasochłonny, ale i stosunkowo drogi.
W zasadzie to kontrolki pojawiające się na desce rozdzielczej poinformują nas, czy system bezpieczeństwa działa bez zarzutu. Jednak ze względu na praktykowany czasem nieuczciwy proceder montażu atrap airbagów oraz oszukiwania elektroniki systemu (np. poprzez podłączenie kontrolki airbag do zasilania kontrolki ABS czy ciśnienia oleju), zawsze warto sprawdzić u fachowców, czy aby poduszki powietrzne już wcześniej nie wystrzeliły.
Poduszka powietrzna w aucie – wymiana po wypadku
Jeśli poduszka powietrzna wystrzeli podczas zdarzenia drogowego, możliwa jest jej wymiana. To jednak skomplikowany i niestety kosztowny proces. W autoryzowanym serwisie może nas kosztować nawet 20-30 tysięcy złotych, w profesjonalnym prywatnym warsztacie – kilka tysięcy złotych.
Czytaj także: Najbezpieczniejsze samochody
Na czym polega powypadkowa naprawa systemu airbag? To przede wszystkim wymiana jego poszczególnych elementów, tj. worka z generatorem gazu, uszkodzonych części lub całości deski rozdzielczej, a także pasów bezpieczeństwa oraz napinaczy. Na koniec sprawdzany jest stan systemu bezpieczeństwa za pomocą komputera diagnostycznego.
Czytaj także: Rodzaje wypadków drogowych
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Czy wiesz, że brak zapiętych pasów bezpieczeństwa może pozbawić Cię odszkodowania w razie wypadku? Zdajesz sobie sprawę, że jako kierowca musisz dopilnować, aby wszyscy w aucie je zapięli? O czym jeszcze nie wiedziałeś?
Od wejścia Polski do Unii Europejskiej lawinowo sprowadzamy do naszego kraju używane samochody. Jednak z biegiem czasu są to coraz lepsze auta, a jednocześnie z ulic dawno zniknęły już najstarsze i najgorsze samochody, sprowadzone w pierwszych kilkunastu miesiącach po otwarciu granicy. Poprawia się stan techniczny pojazdów, a w związku z tym jest coraz mniej wypadków i mniej ofiar śmiertelnych.
Z badań GUS wynika, że co drugi Polak posiada własne cztery kółka. A ilu z nas stać byłoby na własne skrzydła? Właścicielami samolotów w Polsce są między innymi Janusz Palikot, Jan Kulczyk i Beata Kozidrak. Czy “Kowalski” ma szanse na spełnienie swoich snów o lataniu nie będąc gwiazdą sceny politycznej lub muzycznej? Ile kosztuje kupno i utrzymanie własnej awionetki? No i ile kosztuje ubezpieczenie małego samolotu?
Ikonki na desce rozdzielczej dla kierowcy nie są po prostu świecącymi diodami. Każdy posiadacz auta wie, że pojawienie się wielu z nich może być ostrzeżeniem przed naprawdę poważną awarią. Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie? Podpowiadamy, na które warto zwrócić szczególną uwagę i co powinieneś zrobić po ich wyświetleniu.
Inteligentny system ostrzegający o senności kierowcy, automatyczne hamowanie awaryjne, wykrywanie pieszych i alkomat odcinający zapłon – nagromadzenie technologii może przytłaczać. Jednak już od 2022 roku wszystkie te elementy będą składały się na obowiązkowe wyposażenie samochodu. Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy dotyczące systemów poprawiających bezpieczeństwo. Będzie ich w sumie około 30.
AdBlue to 32,5-procentowy wodny roztwór mocznika o wysokiej czystości. Płyn stosowny jest jako reduktor w procesie oczyszczania spalin ze szkodliwych dla środowiska tlenków azotu (tlenki ulegają redukcji na azot oraz wodę). AdBlue to zarejestrowany znak towarowy oraz produkt stosowany obecnie w branży motoryzacyjnej dla pojazdów wyposażonych w silniki Diesla.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.