Platforma ePUAP: co można załatwić w urzędach przez internet?

Aktualizacja:
platforma ePUAP

W 2008 roku powstała platforma ePUAP, umożliwiająca załatwienie przez internet spraw związanych m.in. z rejestracją aut i prawem jazdy. Dlaczego więc chodzisz do urzędu? Wolisz biurokrację czy może boisz się technologii? I dlaczego powstał ePUAP2?

Co to jest ePUAP?

Rozwinięcie tego skrótu wyjaśnia zagadkę – jest to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Ten system informatyczny powstał w 2008 roku, aby ułatwić Ci życie i umożliwić załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Powstanie ePUAP wynika z ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, która nakłada na nie obowiązek przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej. Generalnie chodzi o to, żeby Tobie, obywatelu, ułatwić życie – żebyś nie musiał stać w kolejkach i tracić czasu na walkę z biurokracją. Brzmi pięknie?

Czytaj także: Wniosek o wydanie prawa jazdy

ePUAP – powód do dumy?

Wdrożenie i utrzymanie ePUAP do marca 2014 roku pochłonęło 98,4 mln złotych. Wprowadzanie tej platformy jest jednym z wątków infoafery ropracowywanej w ciągu ostatnich lat przez organy ścigana. Zamieszani są w nią zarówno urzędnicy jak i managerowie firm, także największych światowych koncernów. Wśród aresztowanych znaleźli się pracownicy administracji publicznej i dużych firm informatycznych. Z kolei akcja promująca ten sposób kontaktowania się z urzędami była bardzo słaba – większość osób uprawnionych do korzystania z tego rozwiązania nie wie, że istnieje taka możliwość. Materiały informacyjne są zawiłe i wcale nie ułatwiają pierwszego kontaktu z systemem. Może jednak mimo to funkcjonalność i przydatność systemu pozwolą Ci spojrzeć przychylnym okiem na ten projekt?

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Lista spraw, które możesz załatwić za przez internet za pomocą ePUAP jest dość długa. Ze względu na tematykę Akademii Punkta wymienimy tutaj: uzyskanie prawa jazdy, wymianę prawa jazdy i sprawy zawiązane z utratą tego dokumentu, następnie zarejestrowanie i wyrejestrowanie pojazdu, wymianę dowodu rejestracyjnego. Za pomocą ePUAP można nawet odwołać się od mandatu karnego tzn. osoba w ciężkiej sytuacji może złożyć wniosek o umorzenie grzywny, obniżenie lub rozłożenie na raty.

Oto lista najważniejszych spraw, które możesz załatwić przez ePUAP:

Motoryzacja i transport:

Sprawy obywatelskie:

  • Alimenty
  • Adopcja
  • Narodziny dziecka (becikowe, nadanie/zmiana numeru PESEL, rejestracja urodzeń)
  • Zawieranie małżeństwa
  • Śmierć członka rodziny
  • Zgłaszanie zmian w aktach stanu cywilnego
  • Uzyskiwanie odpisów akt stanu cywilnego
  • Zmiana imienia i nazwiska

Podatki, opłaty, cła

  • Rozliczenie podatku PIT i CIT
  • Deklarowanie podatku VAT
  • Uzyskanie ulgi podatkowej
  • Rozliczenie podatku rolnego i od nieruchomości
  • Interpretacje podatkowe (w tym także wydanie zaświadczenia o wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy)
  • Rozliczenie podatku od środków transportowych
  • Podatek akcyzowy
  • Opłacenie mandatu
  • Odwołanie od mandatu karnego
  • Wnoszenie opłat skarbowych

Przedsiębiorczość

  • Zakładanie działalności gospodarczej
  • Prowadzenie i zakładanie działalności gospodarczej
  • Rozwijanie działalności gospodarczej
  • Uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej

Praca i zatrudnienie

  • Informacja dotycząca naboru kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska
  • Organizacja prac interwencyjnych
  • Przyznanie Statusu Zakładu Pracy Chronionej

Rejestracja w ePUAP, czyli zrób to sam

Załóżmy, że chcesz zarejestrować pojazd przez internet, bez wychodzenia z domu, bez wypełniania papierowych formularzy, bez stania w kolejkach. Wpisujesz w wyszukiwarkę internetową “epuap”,a na pierwszym miejscu wyskoczy adres epuap.gov.pl, klikasz w link i po chwili otwiera się strona ePUAP. Proste? Jasne, że proste! W centralnym miejscu strony pokaże Ci się lista spraw, które można załatwić za pomocą platformy. Wydawałoby się, że wystarczy kliknąć w wybraną sprawę i zacząć ją załatwić, ale niestety tak nie jest. Najpierw musisz się zarejestrować w systemie.

Założenie konta na platformie ePUAP, ustalenie loginu i hasła zajmuje kilka minut i nie odbiega bardzo od rejestracji w sklepie internetowym. W czym więc problem? Otóż, żeby załatwić cokolwiek przez ePUAP, musisz posiadać profil zaufany.

Czytaj także: Polisa OC z Internetu

Po co profil zaufany na platformie ePUAP?

Profil zaufany to nic innego jak rodzaj Twojego podpisu w sieci, potrzebny do zatwierdzania dokumentów składanych przez Ciebie w wirtualnych urzędach. Profilem zaufanym potwierdzasz swoją tożsamość i stajesz się przez to wiarygodny dla urzędów. Konieczność wprowadzenia takiego rozwiązania wydaje się bardzo logiczna i niezbędna. Aby stać się posiadaczem profilu zaufanego, musisz zalogować się do platformy ePUAP i wypełnić wniosek. Przycisk “Złóż wniosek” znajdziesz w zakładce “Moje konto/Moje profile zaufane”. Wniosek sam się wypełni danymi, które wpisałeś przy zakładaniu konta. Należy jeszcze wypełnić pole “Sposób przekazywania danych służących autoryzacji”. Chodzi o to, czy autoryzacja Twojego wniosku odbędzie się za pomocą e-maila czy SMSa. Otrzymany tą drogą kod należy wpisać do wniosku.

Niestety na tym nie koniec. Konieczna jest osobista wizyta w wybranym punkcie i potwierdzenie Twojej tożsamości za pomocą dowodu osobistego lub paszportu. Masz 14 dni na wykonanie tego zadania. Później wniosek zostanie automatycznie odrzucony przez system. O ile miejsce takie jest łatwe do zlokalizowania – są to zwykle urzędy miejskie, placówki ZUS i urzędy skarbowe – o tyle nie jest ich wiele. Niestety też kończą przyjmowanie interesantów o godzinie 15.00. Jest to szczególnie dotkliwe dla mieszkańców mniejszych miejscowości,  czyli dla tych, którym możliwość załatwiania spraw przez internet mogłaby najbardziej się przydać. Pocieszające jest to, że to tylko jedna wizyta, dzięki której nie będziesz już tak często odwiedzać urzędów.

Czytaj także: Wniosek o rejestrację pojazdu

ePUAP w praktyce

Rozwiązanie to nie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród obywateli. Po prostu korzystanie z niego jest bardzo zawiłe. Zastosowane rozwiązania informatyczne są bardzo niewydolne i awaryjne. ePUAP jak do tej pory, zamiast ułatwiać obywatelom życie, bardzo często je komplikuje. W początkowej fazie funkcjonowania projektu załatwienie sprawy osobiście w urzędzie zajmowało mniej czasu niż korzystanie z tego zaawansowanego technologicznie rozwiązania. Do tej pory zostało założonych ponad 380 tys. profili. Zważywszy, że uprawniony do tego jest każdy dorosły obywatel, jest to bardzo niewiele. Nie wiadomo też, ile z nich jest aktywnych, a ile założonych zostało z czystej ciekawości.

W sierpniu 2015 roku ePUAP ruszył w odnowionej wersji. Serwis wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników ulepszonym, przyjaźniejszym interfejsem i szybkością działania. Pozwala także załatwić coraz więcej spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.

Informatyzacja coraz bardziej wkracza w nasze życie. I nie ma od niej ucieczki, niezależnie od tego, czy chcemy czy nie. Komunikacja między ludźmi i między firmami odbywa się już w wirtualnym środowisku. W Polsce za światem nie nadążają jedynie urzędy. Jak pokazują doświadczenia innych krajów, załatwianie spraw przez internet może bardzo ułatwić życie nie tylko obywatelom, ale i urzędnikom.

Czytaj także: Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Czym się różni od wyrejestrowania? Pobierz wzór

Podsumowanie

  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) powstała w 2008 roku. Dzięki niej możesz załatwić przez internet formalności związane m.in. z rejestracją auta czy wydaniem prawa jazdy.
  • Aby załatwiać sprawy przez ePUAP, musisz mieć na platformie profil zaufany.
  • Konieczne jest potwierdzenie Twojej tożsamości w wybranym urzędzie miejskim lub skarbowym, placówce ZUS, a od niedawna także w niektórych placówkach pocztowych.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
3 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

EKUZ - ile ważne?
2023.10.12  •  Podróże
EKUZ – bezpłatne ubezpieczenie zdrowotne poza granicami kraju

Planujesz podróż zagraniczną? Rozważasz zakup ubezpieczenia turystycznego? A może wystarczy Ci Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego? Co to jest karta EKUZ i jak działa? W jakich krajach zapewni Ci swobodny dostęp do świadczeń medycznych? Prezentujemy mały przewodnik dotyczący karty EKUZ.

Czytaj więcej
2020.11.30  •  Samochód
Zmiana nazwiska – gdzie zgłosić?

Zmiana stanu cywilnego wiąże się najczęściej ze zmianą nazwiska. Ta z kolei wymaga załatwienia kilku formalności. Dokumenty trzeba wymienić. Pozostaje jedynie pytanie, jakie dokumenty, oraz ile mamy na to czasu? Wszystko, na temat formalności związanych ze zmianą nazwiska dowiesz się z poniższego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Ubezpieczenie a NFZ. Fot. Pio Si
2016.06.29  •  Zdrowie
Ubezpieczenie a NFZ – sprawdź, zanim policzą Ci za leczenie!

Nie jesteś pewien, czy dalej posiadasz ubezpieczenie, a nie chcesz narazić się na nieprzyjemną sytuację u lekarza lub w szpitalu? Zadajesz sobie pytanie jak sprawdzić czy mam ubezpieczenie NFZ? W takim razie dobrze trafiłeś! Ubezpieczenie zdrowotne w NFZ można łatwo sprawdzić, wystarczy tylko wiedzieć jak, by uniknąć zbędnych kosztów!

Czytaj więcej
Kobieta sprawdzająca na komputerze czy dowód rejestracyjny jest do odbioru trzyma telefon
2024.09.02  •  Samochód
Jak sprawdzić, czy dowód rejestracyjny jest do odbioru?

Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2025.01.07  •  Samochód
Najtańsze OC w styczniu 2025 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Śmierć właściciela pojazdu
2024.09.02  •  Samochód
Śmierć właściciela pojazdu – niezbędne formalności

Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.

Czytaj więcej
Kobieta sprawdzająca na komputerze czy dowód rejestracyjny jest do odbioru trzyma telefon
2024.09.02  •  Samochód
Jak sprawdzić, czy dowód rejestracyjny jest do odbioru?

Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.

Czytaj więcej