Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Aktualizacja:
jak-zabezpieczyć-rower

Stuprocentowo bezpieczne zapięcie do roweru nie istnieje. Jeśli złodziej uprze się, by ukraść akurat Twój rower, zrobi to. Możesz jednak utrudnić mu zadanie, zmniejszyć prawdopodobieństwo kradzieży oraz sprawić, że Twój rower łatwiej będzie Ci odnaleźć.

Ubezpieczenie roweru

Jakie zapięcie wybrać?

Najgrubsze i takie, które najtrudniej będzie przeciąć. To podstawowa zasada. Poziom skomplikowania zamka, czy to jest kłódka, szyfr, kluczyk, ma tu mniejsze znaczenie, bo do sforsowania zabezpieczenia, złodzieje używają zazwyczaj piłki lub nożyc do metalu. Nie oszczędzaj, nie kupuj najtańszego dostępnego modelu.

Oto przegląd zabezpieczeń dostępnych na rynku:

  • Linka – stalowy, gęsto skręcony drut, dodatkowo obciągnięty plastikiem. Całość zapina się na kluczyk. Najprostsze modele kupisz nawet za 10 złotych, grubsze i mocniejsze mogą kosztować ponad 100 złotych. Praktyka pokazuje, że ten rodzaj zabezpieczenia nie stanowi dla złodzieja ŻADNEJ przeszkody, jego przecięcie zajmuje sekundę. Używaj linki, jako dodatkowego, jednego z dwóch zapięć. Nigdy jako jedynego.
  • Linka z tulejami (steel-o-flex) – choć jest grubsza i masywniejsza od tradycyjnej linki metalowej, jej przecięcie również nie sprawi złodziejowi zbyt wielkiego kłopotu. Polecana, gdy przypinasz rower w zasięgu swojego wzroku lub jeździsz na mniej atrakcyjnym, tańszym modelu. Koszt linki to 80-300 złotych.
  • U-lock (szekla) – lekkie, wykonane z bardzo solidnego metalu, odporne na cięcie i piłowanie zabezpieczenie, uważane za jedno z najbardziej odpornych. Ważne, by pałąk był dość gruby, a zamek wysokiej jakości, by nie dało się go wyważyć. Ceny szekli wahają się od 50 do 500 złotych, godny zaufania model kupisz już za 100 złotych. Ten rodzaj zabezpieczenia ma jedną wadę. Krótki i sztywny pałąk sprawia, że nie przypniesz nim roweru do płotu, latarni, ani ławki. Dlatego warto mieć przy rowerze drugie zabezpieczenie, na przykład metalową linkę.
  • Łańcuch – grube, stalowe ogniwa są odporne na cięcie i piłowanie. Najtańszy łańcuch kupisz już za 50 złotych, ale warto zainwestować w model z mocnej, pancernej stali, a te zaczynają się od 100 złotych. Plusem tego zabezpieczenia jest długość i elastyczność. Rower przypniesz do drzewa, czy oddalonego stojaka. Minus to waga – najbardziej trwałe modele mogą ważyć nawet 5 kg.
  • Zabezpieczenie składane – łączy w sobie elastyczność łańcucha i wytrzymałość szekli. Jest lekkie i odporne na działanie złodziei. Ceny tego typu zapięć wahają się od 80 do 400 złotych.
  • Blokada na tyle koło – działa inaczej niż pozostałe rodzaje zabezpieczeń – blokuje tylne koło tak, że potencjalny złodziej nie może go odkręcić, ani odjechać na rowerze. Nie pozwala na przypięcie roweru do stojaka ani innego elementu stałego, dlatego musi być używana łącznie z innym zabezpieczeniem. Koszt – 50 – 200 złotych.

Gdzie i jak przypinać rower?

Dobre zapięcie do roweru to ważna sprawa. Jest jednak jeszcze kilka dobrych praktyk, które warto stosować i w ten sposób zmniejszyć ryzyko utraty pojazdu. Oto one:

  • nie przypinaj roweru za koło, siodełko, ani inne ruchome i odkręcane elementy – to zachęta dla złodzieja. Najlepiej obejmij zapięciem ramę i jedno z kół roweru,
  • nie przypinaj roweru do siatki, cienkich drzew i przedmiotów, które łatwo można przeciąć czy złamać,
  • rower parkuj w ruchliwych, widocznych i dobrze oświetlonych miejscach, jeśli to możliwe – w zasięgu Twojego wzroku,
  • zawsze stosuj dwa zapięcia z dwoma różnymi zamkami (szyfr + kłódka, szyfr + zamek),
  • pamiętaj, że nowy, lśniący i firmowy rower to dodatkowa zachęta dla złodzieja.

Wpisz do bazy

Rób wszystko, co możliwe, by Twój rower nigdy nie został skradziony, ale zawczasu pomyśl o tym, jak skradziony rower odnaleźć. Miej aktualne zdjęcie swojego sprzętu, znaj dobrze markę i model. Opis typu „duża, bordowa damka z koszykiem” to dla policji zbyt ogólna informacja. Zapisz numer seryjny roweru oraz zarejestruj go w bazie prowadzonej przez policję.

Ubezpiecz swój rower

Ubezpieczenie roweru

Jeśli często jeździsz na rowerze, masz kosztowny sprzęt lub uprawiasz sporty rowerowe, pomyśl o specjalnej polisie ubezpieczeniowej dla rowerzystów. W zależności od ubezpieczyciela, w polisie znajdzie się odpowiedzialność cywilną rowerzysty, ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków, assistance i ubezpieczenie bagażu. Zwróć szczególną uwagę na opcję ubezpieczenia od kradzieży. Część ubezpieczycieli nie wypłaci odszkodowania, gdy rower został skradziony z ulicy lub piwnicy Twojego domu.

Dokładne zestawienie polis dla rowerzystów znajdziesz tutaj >>>

Pamiętaj też – kupuj tylko rowery z pewnego źródła, jeśli kupujesz używany sprzęt, poproś o dowód zakupu. Nie pomagaj złodziejom dwóch kółek!

Podsumowanie

  • Nie wybieraj najtańszego zabezpieczenia roweru, najlepiej stosuj podwójne zabezpieczenia.
  • Najtrudniej ukraść rower, gdy jest zabezpieczony U-lockiem (szeklą) i grubym łańcuchem.
  • Sprawdź szczegóły ubezpieczenia roweru, warto je mieć!

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments