Jak sprowadzić auto z Niemiec?

Aktualizacja:
AdobeStock_274393230_Easy-Resize.com

Ponad pół miliona aut sprowadzono z Niemiec do Polski w 2021 roku. Raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar potwierdza, że nasi zachodni sąsiedzi są topowym źródłem importu samochodów do Polski od wielu lat. Czy kupienie w Niemczech Volkswagena, Opla, Forda lub Audi – czyli najczęściej importowanych marek w zeszłym roku – rzeczywiście się opłaca? Zapoznaj się z kosztami, formalnościami i wskazówkami.

Czy warto sprowadzić auto z Niemiec?

Sprowadzenie samochodu z Niemiec jest opłacalne – mimo dodatkowych kosztów, które omawia ten artykuł. Używane pojazdy na niemieckim rynku są dostępne w lepszych cenach w porównaniu z ofertami w Polsce, aczkolwiek wiele zależy od marki, modelu i wersji wyposażenia. Niemcy szybciej wymieniają samochody na nowe, nie czekając do ich kompletnego wyeksploatowania, co pogarszałoby komfort jazdy. Jeśli auto jest leasingowane, przechodzi kompleksowe odświeżenie przed zwrotem. Nie należy mylić tego z maskowaniem niedoskonałości i usterek.

Osoby odradzające Ci sprowadzenie samochodu z Niemiec mogą powoływać się na nieuczciwych sprzedawców, którzy demontują wyposażenie (szczególnie klasy premium), podmieniają części po otrzymaniu pieniędzy od nabywcy i oczywiście – przekręcają liczniki. O ile takie sytuacje zdarzają się w różnych krajach, o tyle u zachodnich sąsiadów trzeba uważać na „umowę na Niemca”. To oszustwo polega na wpisaniu danych wcześniejszego właściciela pojazdu do umowy zamiast danych handlarza, który chce uniknąć opłacenia podatku i ponoszenia odpowiedzialności za usterki wykryte po sprzedaży.

Gdzie szukać samochodów na sprzedaż w Niemczech?

W pierwszej kolejności sprawdź ogłoszenia o sprzedaży samochodów na Mobile.de i AutoScout24.pl (witryna działa również w Niemczech i Szwajcarii). Strony są dostępne w polskiej wersji językowej, dzięki czemu nie musisz się posiłkować tłumaczeniem Google. Inne serwisy godne uwagi to WebAuto.de, AutoMarkt.de, Auto.de, 1A-Automarkt.de oraz 12Gebrauchtwagen.de – porównywarka ofert sprzedaży aut z różnych serwisów. Śledź także aukcje samochodów z Niemiec online – na Copart.de, BCA.com czy Autoline.com.pl. Pamiętaj, że wylicytowane auta często wiąże się z opłaceniem prowizji dla domu aukcyjnego, a nawet parkingu do dnia odebrania pojazdu. Zaglądaj również na Marketplace Facebooka, gdzie z łatwością znajdziesz ogłoszenia publikowane przez Polaków mieszkających w Niemczech.

Dowiedz się, jak poznać orientacyjną wartość samochodu. Kalkulator umożliwia oszacowanie, czy pojazd wystawiony na sprzedaż to okazja, czy próba niezłego zarobku ze strony zbywcy.

Samochód z Niemiec – od osoby prywatnej czy z komisu?

Auta sprzedawane od osób prywatnych są zwykle tańsze w porównaniu z pojazdami dostępnymi w komisach. Za tą oszczędnością stoi jednak ciemniejsza strona transakcji – próba oszukania kupującego. Oczywiście można tego uniknąć, wybierając się ze znajomym znawcą motoryzacyjnym w podróż lub korzystając z pomocy eksperta na miejscu. Orientacyjną cenę takiej usługi możesz sprawdzić na Diepruefer.de. Sprzedający powinien się zgodzić nie tylko na kontrolę stanu technicznego, ale także jazdę próbną. Odmowa przynajmniej jednej propozycji powinna Ci zasygnalizować potencjalne problemy z samochodem.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że zbywca Cię nie oszuka, zachwalając niski przebieg dzięki przekręconemu licznikowi bądź ukrywając wady samochodu, zdecyduj się na zakup pojazdu w niemieckim komisie samochodowym. Profesjonalne placówki oferują m.in. auta poleasingowe i po wynajmie krótko- lub długoterminowym. Możesz trafić na pojazd w bardzo dobrym stanie, który był użytkowany kilka lat i przemierzył niewiele kilometrów ze względu na warunki umowy z leasingodawcą. Z kolei domy aukcyjne współpracują również z producentami samochodów, wypożyczalniami aut, a nawet instytucjami finansowymi, przejmującymi pojazdy stanowiące zabezpieczenie kredytobiorców.

Zdecydowanie unikaj zakupu podejrzanie taniego auta od handlarza, specjalizującego się w sprzedaży samochodów powypadkowych. Oczywiście pojazdy po stłuczkach są naprawiane i sprowadzane z innych państw, niemniej jednak kluczowe znaczenie ma pochodzenie auta po kolizji i jego rzetelna ocena. Możesz mieć zdecydowanie większe zaufanie do domu aukcyjnego.

Jak sprawdzić przebieg auta z Niemiec przez internet?

Skorzystaj z Historii Pojazdu, czyli generowania bezpłatnego raportu z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Potrzebujesz numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji niemieckiego auta. O ile system jest kojarzony przede wszystkim z weryfikacją rodzimych samochodów, o tyle zawiera także dane o zagranicznych pojazdach, nawet tych, które nie były nigdy zarejestrowane w Polsce. CEP importuje dane z AutoDNA – platforma udostępnia obszerne raporty już od 19,90 zł.

Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec na własną rękę?

Cena samodzielnego importu auta z Niemiec jest zależna od m.in. kosztów transportu (w tym paliwa i płatnych dróg), ewentualnego noclegu i opłat poniesionych w urzędzie. Jeżeli chcesz kupić samochód w Niemczech i wrócić nim do Polski, musisz pofatygować się do niemieckiego wydziału komunikacji (KFZ-Zulassungsstellen) od razu po sfinalizowaniu transakcji.

Lista niezbędnych dokumentów obejmuje:

  • dowód rejestracyjny (Zulassungsbescheinigung – część I oraz II),
  • umowę kupna-sprzedaży lub fakturę,
  • certyfikat TÜV (Technischer Überwachungsverein – aktualne badanie techniczne z pozytywnym wynikiem),
  • zaświadczenie AU (Abgasuntersuchung – zaświadczenie o przejściu badania emisji spalin),
  • potwierdzenie ubezpieczenia pojazdu (eVB-Nummer),
  • tablice rejestracyjne w przypadku niewyrejestrowanego samochodu,
  • formularz SEPA-Lastschriftmandat z numerem IBAN konta, z którego zostanie pobrany podatek drogowy (tylko w przypadku zakupu czerwonych tablic).

Niestety problem pojawia się przy okazaniu dowodu tożsamości. Urzędnik może wymagać przedstawienia dokumentu potwierdzającego zameldowanie w Niemczech. Na szczęście upoważnienie od znajomego lub sprzedawcy zostanie zaakceptowane.

Musisz wykupić tablice wywozowe (transportowe) i ubezpieczenie OC krótkoterminowe w budkach przez urzędami (Autoschilder). Jeśli zdecydujesz się na żółte tablice tymczasowe (Kurzzeitkennzeichen), wydasz co najmniej 80 euro włącznie ze składką ubezpieczeniową. To rozwiązanie pozwoli Ci na poruszanie się samochodem w legalny sposób przez 5 dni. Druga opcja to czerwone tablice eksportowe (Ausfuhrkennzeichnen), ważne nawet do 365 dni – i odpowiednio droższe, bo dostępne od 150 euro. Optymalnym rozwiązaniem jest zakup żółtych tablic i szybkie sfinalizowanie formalności w Polsce. Kiedy tablice stracą ważność, pojazd zostaje wyrejestrowany i traci ubezpieczenie, więc nie można nim jeździć!

Poruszanie się po drogach pojazdem pozbawionym tablic rejestracyjnych i ubezpieczenia jest nielegalne. Tak samo jak jazda z fałszywymi tablicami. Zdarza się, że nabywcy są oszukiwani przez nieuczciwych handlarzy, którzy sprzedają im preparowane tablice, gwarantując zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. Niestety – w przypadku kontroli drogowej poniesiesz konsekwencje łamania prawa, nawet jeśli nie było to świadome. Jak rozpoznać podróbkę? Przede wszystkim – jest plastikowa, a prawdziwa tablica – metalowa.

Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec na lawecie?

Jeśli zależy Ci na profesjonalnym sprowadzeniu samochodu z Niemiec, możesz wykupić usługę u zawodowego importera, który zajmie się wszystkim od A do Z: wyszukaniem pojazdu, zweryfikowaniem jego stanu technicznego, sfinalizowaniem transakcji, przetransportowaniem, a nawet zarejestrowaniem w wydziale komunikacji. Im bardziej kompleksowa usługa, tym droższa, jednak oszczędza sporo Twojego czasu i zapobiega ewentualnym kłopotom z powodu zgubienia się w formalnościach.

Jakie koszty musisz wziąć pod uwagę?

  • Importer pobiera prowizję odpowiadającą kilku procentom wartości samochodu. Na stawkę ma wpływ liczba sprowadzanych aut z danej lokalizacji, więc jeżeli weźmie się pod uwagę skalę importu samochodów z Niemczech, opłata może być korzystna.
  • Eksperckie wsparcie w wybraniu pojazdu, ustaleniu spotkania ze sprzedawcą, oględzinach i negocjacjach kosztuje od 399 zł do 999 zł w Autotesto. Eksperci podają, że przygotowanie auta do jazdy kosztuje ok. 4000 zł – włącznie z transportem i tłumaczeniem dokumentów.
  • Chociaż serwis Clicktrans sugeruje, że transport samochodu z Niemiec jest dostępny już od 300 zł, rzeczywiste koszty są kilkukrotnie wyższe, zwłaszcza kiedy trzeba przejechać co najmniej kilkaset kilometrów. Przewiezienie Volkswagena Passata z Gießen do Wyszogrodu niedaleko Warszawy, czyli pokonanie ponad 800 km, kosztowało 1800 zł netto.
  • Korzystając z usług importera samochodów z Niemczech, wpłacasz zadatek. Koniecznie sprawdź warunki umowy, ponieważ zadatek chroni interesy obu stron – skuteczniej niż zaliczka. Jeżeli pośrednik zakupi zaakceptowane przez Ciebie auto, ale zrezygnujesz z zakupu, utracisz zadatek, ponieważ usługa nie zostaje zrealizowana z Twojej winy. Importerzy dopuszczają bezpłatne rozwiązanie umowy, jeśli nie zostanie przedstawiona żadna oferta.

Akcyza na samochód z Niemiec

Podatek akcyzowy wynosi od 0% do 18,6% wartości samochodu z Niemiec. Akcyza jest zależna od rodzaju auta i wielkości silnika.

  • W najkorzystniejszej sytuacji są nabywcy pojazdów elektrycznych i hybrydowych PHEV (plug-in) z silnikiem o pojemności do 2000 cm3nie płacą akcyzy.
  • Na drugim miejscu pod kątem oszczędności plasują się kupujący inne modele hybrydowe – opłacają 50% niższy podatek akcyzowy, czyli 1,55% dla hybryd z silnikiem do 2000 cm3 i 9,3% dla hybryd z silnikiem powyżej 2000 cm3.
  • Ten sam podział obowiązuje właścicieli pozostałych samochodów osobowych – 3,1% za auto z małym silnikiem i 18,6% za auto z dużym silnikiem.

Wszyscy składają deklarację AKC-US w ciągu 14 dni od sprowadzenia samochodu z Niemiec do Polski i opłacają podatek w ciągu 30 dni. Dzięki PUESC (Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych) zrealizujesz te obowiązki online.

Uważaj na nieuczciwych handlarzy, którzy zaproponują Ci nieuzasadnione zmniejszenie wartości samochodu na umowie kupna-sprzedaży, argumentując to niższa akcyzą. O ile urząd skarbowy nie może Ci narzucić kwoty, za którą masz kupić auto z Niemiec, o tyle może poddać w wątpliwość zbyt niski podatek akcyzowy. W takiej sytuacji otrzymasz wezwanie do wyjaśnienia, skąd wynika zaniżona cena pojazdu w stosunku do wartości rynkowej.

Badanie techniczne samochodu z Niemiec

Zapłacisz 99 zł za zbadanie auta z silnikiem benzynowym lub diesla i 162 zł za inspekcję modelu z instalacją LPG. Teoretycznie – jeżeli auto sprowadzone z Niemiec przechodziło niedawno przegląd techniczny, nie ma potrzeby wykonywania tzw. przeglądu zerowego w Polsce. Praktycznie koszt wizyty na stacji diagnostycznej jest niewielki, więc warto zlecić badanie, zwłaszcza jeśli samochód nie został skontrolowany przez niezależnego eksperta motoryzacyjnego w punkcie sprzedaży. Ponadto zdarza się, że urzędnik w wydziale komunikacji wymaga przedstawienia dowodu przeglądu zerowego w Polsce.

Jakich dokumentów potrzebujesz, aby zarejestrować auto z Niemiec w Polsce?

Przed złożeniem dokumentów za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej Systemu Pojazd i Kierowca lub osobiście w miejscowym wydziale komunikacji musisz zlecić tłumaczenie umowy kupna-sprzedaży na język polski. Usługa powinna zostać wykonana przez tłumacza przysięgłego. Nie zostawiaj tłumaczenia na ostatnią chwilę, bo zapłacisz więcej za realizację w trybie ekspresowym. Co prawda masz aż 60 dni na zarejestrowanie samochodu sprowadzonego z Niemczech w Polsce, ale kiedy stan zagrożenia epidemicznego bądź stan epidemii zostanie odwołany, ten okres zredukuje się do wcześniejszych 30 dni.

Pełna lista dokumentów do zarejestrowania auta z Niemiec w Polsce obejmuje:

  • dokument tożsamości,
  • wniosek o zarejestrowanie,
  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży,
  • potwierdzenie ważnego badania technicznego,
  • potwierdzenie opłacenia akcyzy lub dokument potwierdzający zwolnienie z tego obowiązku,
  • niemiecki dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (o ile była wydana),
  • niemieckie tablice rejestracyjne lub zaświadczenie o ich braku, jeśli auto zostało przewiezione na lawecie.

Koszt rejestracji samochodu z Niemiec w Polsce 2022

Zarejestrowanie samochodu z Niemiec w Polsce kosztuje 256 zł lub 1176 zł w 2022 roku. Różnica w stawce wynika z rodzaju tablic rejestracyjnych: zwykłe kosztują 80 zł, indywidualne -1000 zł.

Pozostałe opłaty to:

  • 75 zł – karta pojazdu,
  • 54 zł – dowód rejestracyjny,
  • 31 zł – nalepka kontrolna i legalizacyjna,
  • 13,50 zł – pozwolenie czasowe,
  • 2,50 zł – opłaty ewidencyjne.

Od 4 września 2022 roku wydziały komunikacji nie będą wydawać karty pojazdu i nalepki kontrolnej. Wskutek ich wycofania zaoszczędzisz łącznie 94,50 zł – opłaty ewidencyjne wyniosą 1,50 zł.

Kiedy trzeba ubezpieczyć auto z Niemiec? Ile kosztuje OC?

Jeśli wracasz zakupionym samochodem z Niemiec do domu, masz aktualne ubezpieczenie OC krótkoterminowe, z którego korzystasz do końca okresu ważności tymczasowych tablic rejestracyjnych. Kiedy otrzymasz pozwolenie czasowe i tymczasowe tablice rejestracyjne w polskim wydziale komunikacji, możesz kupić ubezpieczenie OC na 12 miesięcy. Po odebraniu docelowych tablic i dowodu musisz zaktualizować dane u ubezpieczyciela. Samochód musi zostać ubezpieczony najpóźniej w dniu rejestracji i przed wprowadzeniem do ruchu.

Najtańsze OC dla samochodu z Niemiec znajdziesz na Punkta.pl. Dzięki kalkulatorowi OC i AC porównasz co najmniej kilkanaście ofert – w tym korzystnych pakietów z ubezpieczeniami dobrowolnymi, czyli AC, NNW i assistance.

Podsumowanie

  • IBRM Samar podaje, że Polacy sprowadzili aż 547 376 samochodów z Niemiec w 2021 roku. To stanowi niemal 60% udziału w imporcie aut do Polski.
  • Szukając samochodu z Niemiec online, warto sprawdzić Mobile.de, AutoScout24.pl, WebAuto.de, AutoMarkt.de, Auto.de, 1A-Automarkt.de. Porównywarka 12Gebrauchtwagen.de pokaże Ci oferty z różnych serwisów. Aukcje są dostępne na Copart.de, BCA.com, Autoline.com.pl.
  • Jeżeli chcesz wrócić samochodem z Niemiec do domu, musisz ubezpieczyć pojazd i kupić tablice wywozowe. W przeciwnym razie wyrejestrowane auto powinno zostać przewiezione na lawecie, co może kosztować ok. 2000 zł netto.
  • Zarejestrowanie samochodu z Niemiec w Polsce kosztuje 256 zł ze zwykłymi tablicami rejestracyjnymi lub 1176 zł z indywidualnymi tablicami.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments